امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف آفت مینوز چیست

دانلود پی دی اف - 1.43 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

آفت مینوز برگ و روش مبارزه با آن

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۹/۸ سه شنبه
آفت مینوز برگ و روش مبارزه با آن
چکیده این مقاله : در این مقاله درعلائمی را که باید جستجو کنید و اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه گیاهان خود را از شر آفت مینوز خلاص کنید، به اشتراک خواهیم گذاشت، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.
  • زمان مطالعه 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 394 بازدید

این مقاله در بردارنده نکات مهمی در خصوص آفت مینوز و طریقه مبارزه کردن با آن می باشد. پس توصیه ما به شما عزیزان این است، که از اول تا آخر مقاله را همراه ما باشید. در واقع این آفت، یکی از آفت های بسیار رایج در مرکبات و گیاهان می باشد. اگر بخواهیم توضیحی مختصر و واضح را در خصوص آفت مینوز بیان کنیم، باید به خطوط سفید روی برگ ها اشاره کنیم، که منظره ناخوشایندی را به درختان شما منتقل می کند. در اصل این لکه ها گاهی به صورت دایره ای و گاهی به صورت خطوط ممتد مارپیچ به چشم می خورند، که این لکه های خطی و دایره ای، حاصل آسیب مینوز به برگ ها می باشد. در ادامه به توضیحات بیشتر در خصوص آفت مینوز و طریقه مبارزه کردن با آن می پردازیم.

 

معرفی آفت مینوز و روش مبارزه با آن

 

آفت مینوز چیست؟

آفت مینوز ( Citrus Leafminer) آفتی است، که در مرکبات و برگ گیاهان بیشتر قابل مشاهده می باشد. حشره بالغ این آفت، پروانه کوچکی است که طول بال های آن تقریبا 5 میلیمتر است و روی برگ ها تخم ریزی می کنند. بعد از تخم ریزی کردن این حشره، لاروهای کوچکی به وجود می آیند، که در برگ ها فرو می روند. این لاروها فقط می توانند در برگ های نرم، جوان و جدید زندگی کنند. در اصل برگ های آسیب دیده توسط مینوز، ظاهری نامطلوب را به خود می گیرند، که دیدن این صحنه برای افراد تلخ و آزار دهنده می باشد. اما لازم است بدانید، که این آفت بر رشد یا بازدهی درختان بالغ، تاثیرات منفی زیادی بر جای نمی گذارند. مینوزها قادر به حمله کردن به برگ های بالغ و مسن نیستند. دقت کنید، که قطع کردن ساقه ها یا شاخه ها آلوده درختان، نه تنها آلودگی را از بین نمی برد، بلکه باعث تجمع بیشتر آفت مینوز می گردد. چرا که مینوزها شاخ و برگ های جدید و جوان را برای تغذیه خود انتخاب می کنند.

برای این که آلودگی به حداقل برسد، توصیه می کنیم که هرس کردن گیاه را کاهش بدهید و از بریدن شاخ و برگ های آسیب دیده خودداری کنید. لاروهای این آفت، با تونل زدن در داخل برگ از اطراف برگ تغذیه می کنند و ردی در سراسر برگ از خود بر جای می گذارنند. به طور معمول این خطوط، شبیه خطوط متلاطم نقره ای به نظر می رسند و یا این که به صورت یک تاول بر روی برگ جلوه بدهند. برگ ها معمولا با شروع شفیره شدن لاروها، به طور کامل از بین می روند و خمیده می شوند.

 

آشنایی با انواع آفات مینوز

  1. آفت مینوز شمشاد
  2. آفت مینوز نخود
  3. آفت مینوز مرکبات
  4. آفت مینوز چغندر
  5. آفت مینوز گوجه فرنگی

 

آشنایی با انواع آفات مینوز

 

آفت مینوز شمشاد

این نوع از آفت از قسمت های بالایی و پایینی شاخ و برگ گیاهان تغذیه می کند. نشانه های هجوم آفت مینوز شمشاد، زرد شدن و خشک شدن برگ ها می باشد.

 

آفت مینوز نخود

آفت مینوز نخود، با نام مینوز مارپیچ آمریکایی نیز شناخته شده می باشد. لاروهای این نوع از آفت به برگ ها و ساقه های گیاه نخود فرنگی حمله می کنند و امکان دارد، سایر سبزیجات را نیز مورد حمله و آسیب قرار بدهند.

 

آفت مینوز مرکبات

در واقع این آفت بومی آسیا است، ولی در حال حاضر در باغ های اروپا نیز مشاهده می شود. مینوز مرکبات حشرات کوچک و سفید رنگی هستند، که بیشتر درختان مرکبات مانند: لیمو ترش، پرتقال، لیمو، گریپ فروت و ... را آلوده می کند.

 

آفت مینوز مرکبات

 

آفت مینوز چغندر

آفت مینوز چغندر بالغ شبیه مگس خانگی معمولی است و لاروهای آن ها از برگ های چغندر و سایر گیاهان مرتبط تغذیه می کنند.

 

آفت مینوز گوجه فرنگی

یکی از آفات جدی و شناخته شده در جهان، آفت مینوز گوجه فرنگی می باشد، که در اطراف محصولات آن یافت می شود. لاروهای این آفت، به شدت از محصولات زراعی و شیره موجود در ساقه گوجه فرنگی تغذیه می کنند.

 

آفت مینوز گوجه فرنگی

 

روش شناسایی آفت مینوز

باید گفت که شناسایی کردن آفت مینوز با توجه به لاروهای آن کاری سخت و دشوار می باشد. چون که لاروهای این نوع آفت، ویژگی های متمایز کننده کمی نسبت به لاروهای سایر حشرات دارند. شما برای شناسایی این آفت، از هویت گیاه میزبان می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید، که لاروهای مینوز حدود 2 میلیمتر طول دارند و کمی صاف و شفاف هستند. شفیره های این آفت، قهوه ای روشن و اغلب براقند و بسته به نوع آفت مینوز، تخم ها یا به شاخ و برگ تزریق می شوند، یا در قسمت زیرین برگ ها کاشته می شوند. به محض این که لاروها از تخم بیرون بیایند، به جویدن برگ ها شروع می کنند و از لایه های بین کوتیکول فوقانی و تحتانی برگ ها تغذیه می کنند و لکه ها یا تونل هایی به رنگ نقره ای را از خود بر جای می گذارند.

زمانی که لاروها برای شفیره شدن آماده می شوند، از برگ خارج شده و روی شاخ و برگ های گیاه به شفیره تبدیل می شوند. آفت مینوز در 86 درجه فارنهایت، یک چرخه زندگی را می تواند در دو هفته کامل کند. به علاوه لاروه ها به مدت 8 الی 12 روز از برگ های گیاه تغذیه می کنند و بسته به گونه این آفت در عرض دو هفته شفیره شده و بالغ می شوند.

 

راه های مبارزه با آفت مینوز

برای از بین بردن و دفع این نوع آفت، باید به دنبال آفت کشی باشید، که برای کنترل آفت مینوز طراحی شده است. از طرف دیگر کنترل بیولوژیک یا استفاده از حشره کش های طبیعی مانند روغن چریش نیز برای نابودی آفت مینوز می تواند موثر باشد. این روغن یک حشره کش بسیار مفید است، که نسبت به آفت کش های تجاری برای محیط زیست ضرر کمتری دارد. دقت کنید که از این روغن باید به صورت یکنواخت و مدت زمان طولانی استفاده شود، تا بتوانید، آفت مینوز را به خوبی کنترل کنید. در صورتی که به طور ناگهانی با آفت مینوز مواجه شدید، سمپاشی کردن با سموم شیمیایی، سریع ترین و بهترین گزینه انتخابی برای دفع آن ها می باشد. سموم شیمیایی مختلفی برای از بین بردن آفت مینوز در بازار موجود است، لذا بهتر است، که قبل از خرید هر یک از آن ها از متخصصین کشاورزی مشورت بگیرید. لازم است این نکته را هم بدانید، که با سمپاشی کردن شیمیایی، ممکن است تعدادی از حشرات مفید موجود در باغ خود را از بین ببرید.

 

راه های مبارزه با آفت مینوز

 

کنترل بیولوژیکی آفت مینوز

استفاده کردن از باکتری Bacillus thurigiensis  که به عنوان BT نیز شناخته می شود، می تواند به دفع و از بین بردن آفت مینوز کمک بسیاری کند. این باکتری به صورت پودری یا اسپری در بازار موجود است و در صورت تماس با لاروهای مینوز آن ها را مسموم کرده و در نتیجه نابودی آن ها را در بر می گیرد.

 

کنترل فیزیکی برای نابودی آفت مینوز

از دیگر راه های مبارزه با آفت مینوز، کنترل فیزیکی آن ها می باشد. برای انجام این کار محصولات مستعد به این آفت را با یک روکش مانند پارچه بپوشانید. انجام این عمل در صورتی موثر خواهد بود، که این آفت حداقل یک سال در گیاهان شما مشاهده نشده باشد. زیرا شفیره های آفت مینوز می توانند در خاک مخفی شوند و در فصل بهار از خاک بیرون بیایند و شروع به تخم گذاری کردن کنند.

در این خصوص توصیه می شود، تا گیاهان خود را تمیز نگهدارید، بقایای محصول و علف های هرز را از بین ببرید، تا مینوزها به عنوان منابع غذایی آن ها را مورد استفاده قرار ندهند. همچنین در اوایل فصل بهار و پس از برداشت، باغ را عمیقا شخم بزنید، تا شفیره هایی مخفی شده در خاک نابود و دفع شوند.

 

کنترل فیزیکی برای نابودی آفت مینوز

 

آفت کش های ارگانیک

در مجموع آفت کش های ارگانیک، می توانند از تخم گذاری کردن آفت مینوز بالغ جلوگیری کنند. این آفت کش زمانی که لاروها در حال جویدن در داخل شاخ و برگ هستند، هیچ تاثیری بر روی آن ها نخواهد داشت. با این حال آفت کش های سیستمیک می توانند، به داخل شاخ و برگ های گیاه نفوذ کرده و این آفت را از بین ببرند. برای دفع کردن و از بین بردن آفت مینوز، سمومی مانند: کلرانترانی لیپرول، آبامکتین، سیرومازین و دینوتفوران می توانند کاملا تاثیر گذار واقع شوند.

 

کلام آخر در خصوص آفت مینوز و طریقه مبارزه با آن

در مقاله فوق تعریف آفت مینوز، انواع آن و راه های مبارزه کردن با آن ها بیان گردید و به شیوه ای واضح و قابل فهم توضیحات لازم ذکر شد. به امید این که مطالب ما آموزنده و مورد قبول، شما خوانندگان عزیز قرار گرفته باشد.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا