امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

صفر تا صد کاشت توت فرنگی برای خانه دارها

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۶/۱۸ پنج شنبه
صفر تا صد کاشت توت فرنگی برای خانه دارها
چکیده این مقاله : کاشت توت فرنگی در منزل بسیار ساده و لذت بخش است. اگر می خواهید در خانه خود به پرورش توت فرنگی مشغول شوید، بهتر است که قدم به قدم این مقاله را با ما دنبال کنید.
  • زمان مطالعه 15 دقیقه
  • 0 نظر
  • 1466 بازدید

کاشت توت فرنگی در منزل

توت فرنگی در آسیا به عنوان ملکه میوه ها شناخته شده است و جزء یکی از میوه های خوشمزه و پر خاصیت به شمار می رود. اگر می خواهید به طور طبیعی و سالم از خوردن این میوه لذت ببرید، بهتر است که در خانه خود توت فرنگی بکارید. اما چگونه و چطور؟ ما به تهیه این مقاله پرداخته ایم، تا آموزش صفر تا صد کاشت توت فرنگی در خانه را به شما آموزش دهیم و شما با انجام دادن این کار نهایت لذت را ببرید. گفتنی است که زحماتی که قرار است و می خواهید برای کاشت توت فرنگی بکشید، کاملا به نفع خواهد بود و این کار ارزش تلاش کردن را دارد. هیچ کاری بدون زحمت میسر نمی شود، پس شما نیز اگر می خواهید در خانه خود به پرورش توت فرنگی مشغول شوید، بهتر است که قدم به قدم این مقاله را با ما دنبال کنید.

توت فرنگی با نام علمی FRAGARIA VESCA شناخته شده می باشد. توت فرنگی گیاهی است از خانواده گل سرخ که در دو نوع ساقه راست و خوابیده یافت می شود. گل های آن منظم و سفید رنگ می باشند و بوته هایش کوتاه و دارای برگ های درشت، ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می خوابد و ریشه می رویاند. قسمت خوراکی توت فرنگی، نهنج گل آن است که به مرور بزرگ شده و به آن اصطلاحا میوه توت فرنگی می گویند. همچنین توت فرنگی نام های دیگری مانند: چیلک، چلیک، چیالک جنگلی، چَلَم و شالکَه دارد.

 

کاشت توت فرنگی در منزل

 

قبل از شروع به مبحث اصلی در ابتدا به چند مورد از خاصیت ها و مضرات توت فرنگی خواهیم پرداخت.

خواص توت فرنگی

  • توت فرنگی دارای مقادیر بالای ویتامین سی، آنتی اکسیدان، فیبر و کلاژن است.
  • پتاسیم بالای درون توت فرنگی، به کاهش خطر لخته های خون در مغز که منجر به سکته مغزی می شود کمک می کند.
  • ویتامین های موجود در توت فرنگی، پیری پوست را به تاخیر می اندازند و علاوه بر این توت فرنگی تاثیر ضد پیری بر مغز را نیز دارد. خوردن زیاد توت فرنگی برای سلامت پوست و مو کاملا تاثیر گذار است.
  • توت فرنگی در کاهش وزن تاثیر گذار است.
  • برای بیماری های آرتروز و نقرس، خوردن توت فرنگی تاثیر مثبت و تا حدودی خاصیت درمانی دارد.
  • برای اشتهای کودکان خوردن توت فرنگی حتما برای آن ها توصیه می شود. چرا که توت فرنگی یک میوه اشتها آور می باشد.
  • بهتر است که توت فرنگی به صورت خام و میوه خورده شود، تا این که به شربت و مربا تبدیل شود. زیرا در صورت اضافه شدن شکر و دیگر افزودنی ها به این میوه، تمام خاصیت های اصلی آن از بین می روند.
  • با خوردن توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش پیدا می کند.
  • توت فرنگی عمل خون سازی را در بدن تقویت می کند و کم خونی را برطرف می سازد.
  • توت فرنگی ترمیم کننده استخوان های شکسته است.

هر چند از خاصیت های این میوه خوشمزه بگوییم باز هم کم است. اما برای این که زیاد از مبحث اصلی مقاله دور نشویم، همین تعداد موارد برای خاصیت های توت فرنگی کافی می باشد.

 

مضرات توت فرنگی

  • زیاده روی کردن در خوردن توت فرنگی، سبب ایجاد تب می شود.
  • افرادی که آسم دارند، نباید در خوردن توت فرنگی افراط کنند.
  • خوردن زیاد توت فرنگی باعث ایجاد کهیر می شود.
  • در کل باید گفت که مضرات توت فرنگی بسیار کم است، در حالی که این میوه شیرین و سرخ رنگ سرشار از مزایا و خواص مفید می باشد.

 

گونه ها و انواع توت فرنگی ها

امروزه چندین مدل عالی توت فرنگی وجود دارد که انتخاب فوق­ العاده ­ای برای باغبانان و همچنین خانه دارها محسوب می­شود و میوه تازه را به طور مداوم عرضه می ­کنند.

 

توت فرنگی چهار فصل یا همیشه بهار

این نوع گیاه در فصل های بهار و پاییز محصول متوسطی می دهد و در طول سال می توانید دو بار از آن برداشت کنید. اما در آخر مقدار بدست آمده محصول کمتر از رقم بهاره می باشد. اِورسوییت ( EverSweet) و ازارک بیوتی ( Ozark Beauty)  از گونه های این نوع توت فرنگی می باشند.

 

توت فرنگی چهار فصل یا همیشه بهار

 

توت فرنگی بهاره

این رقم بیشترین محصول را برایتان به ارمغان می آورد. اما فقط سالی یک بار و آن هم در فصل بهار برای شما توت فرنگی به بار می آورد. گونه های مربوط به توت فرنگی بهاره ارلی گلو ( Earliglaw )، سنکا ( Seneca) و آل استار ( Allstar) می باشند.

 

توت فرنگی آل ستار

 

توت فرنگی روز خنثی

 این گیاه در طول سال و تا زمانی که دمای هوا بین 2 تا 29 درجه سانتی گراد باشد، محصول می دهد و برداشت بدست آمده از آن بسیار کم است. گونه های روز خنثی ( Tristar) و تریبیوت (Tribute) هستند.

 

توت فرنگی روز خنثی

 

نشاء یا ساقه روینده توت فرنگی

نشاء گیاه کوچکی است که قسمتی از دوره رشد خود را گذرانده است. برخی وقت ها در همان سالی که نشاء می کارید، می توانید توت فرنگی برداشت کنید، اما بعضی وقت ها باید یک سالی را صبر کنید، تا برداشت خوبی داشته باشید.

ساقه های رونده معمولا انتخاب ارزان تری هستند. این ساقه ها قسمتی از گیاه هستند، که آن را از بوته مادر جدا می کنند. باید گفت که پرورش این ساقه ها و برداشت توت فرنگی از آن ها زمان بیشتری می برد.

بهترین کار برای خرید و کاشت هر کدام از این گونه ها این است که، شما آن ها را از فروشگاه های معتبر و مربوطه خریداری کنید و از متخصصین آن ها در خصوص بهترین و مناسب ترین نوع توت فرنگی برای خانه و محل زندگی تان کمک و راهنمایی بخواهید. همچنین شما می توانید نشاء یا ساقه روینده را از فروشگاه ها و ادوات مربوط به کشاورزی و یا باغداری خریداری کنید.

 

نشاء یا ساقه روینده توت فرنگی

 

خاک مناسب برای کاشت و رشد توت فرنگی

از نهادهای کشاورزی و فروشگاه های معتبر، یک کیت تست خاک تهیه کنید و دستورالعمل های روی کیت را به خوبی و توجه زیاد مطالعه کنید. خاک مناسب برای کاشت توت فرنگی در خانه، باید کمی اسیدی باشد و PH آن نیز مناسب باشد. در صورتی که PH خاک مناسب نباشد، باید آن را اصلاح کنید. اگر PH خیلی پایین است، آهک یا سنگ آهک دولومیتی و اگر PH خیلی بالاست، گوگرد یا پیت ماس به آن اضافه کنید. شما باید به دنبال خاکی باشید که PH آن بین 5/5 تا 5/6 باشد.

 

کاشت توت فرنگی در باغچه خانه

برای کاشت توت فرنگی در درون باغچه حیاط، باید جایی را پیدا کنید که بوته های توت فرنگی بتوانند هر روز 6 تا 10 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. همچنین خاک در این قسمت باید به راحتی آب را جذب کند و دورن باغچه هیچ مانعی برای جذب شدن آب وجود نداشته باشد. برای این که مطمئن شوید که محل مورد نظر آب را به خوبی جذب می کند، بهتر است چاله ای 30 سانتی متری را حفر کرده و آن را از آب پر کنید. روز بعد دوباره عمل پر کردن آب را تکرار کنید، تا ببینید جذب آب چقدر طول می کشد. در هر ساعت آب درون حفره باید 5/2 تا 6/7 سانتی متر جذب شود. در این شرایط است که شما محل مناسب برای کاشت توت فرنگی را بدون هیچ مشکلی پیدا کرده اید. دقت داشته باشید که توت فرنگی را نباید در جایی کاشت کنید که طی چهار سال گذشته گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و یا فلفل کاشته اید. چون ممکن است که قارچ تمام بوته های توت فرنگی شما را فرا بگیرد.

 

کاشت توت فرنگی در باغچه خانه

 

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان

برای کاشت توت فرنگی در داخل گلدان، ابتدا باید گلدان های مخصوص برای کاشت توت فرنگی را در بازار خریداری نمایید. گلدان شما باید 41 تا 46 سانتی متر قطر داشته باشد، تا گیاه بتواند به راحتی درون آن رشد کند. کف این گلدان ها نیز باید سوراخ باشند، تا آب اضافی خاک کشیده شود. ( البته باید گفت که گلدان های مخصوص کاشت توت فرنگی تمام ویژگی های لازم برای کاشت را دارند، اما در صورت سوراخ نبودن کف آن، باید خودتان عمل سوراخ کردن را انجام دهید). بعد از آماده کردن گلدان مورد نظر، حدود دو سوم گلدان را با خاکی که PH آن بین 5/5 تا 5/6 باشد، پر کنید. سپس آرام آرام به گلدان آب بدهید، تا زمانی که آب شروع به تخلیه از ته گلدان کند. بعد از انجام این مرحله نیز، 5 تا 6 حفره با ارتفاع حدود 5/2 درست کنید. بین هر حفره باید 15 تا 20 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد، تا ریشه ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. اکنون می توانید بذر مناسب و مورد نظر خود را داخل گلدان بکارید. ما به شما توصیه می کنیم که در هر گلدانی تنها یک بوته وجود داشته باشد، مگر این که گلدان شما مستطیلی شکل و دراز باشد.

برای کاشت نشاء ابتدا باید نشاء را از محل اولیه خود به آرامی بیرون بیاورید و خاک اضافی را از ریشه تکانده و با دقت نشاء را به داخل گلدان خودتان منتقل نمایید. سپس نشاء ها را به آرامی داخل گلدان قرار دهید و گلدان را با خاک پر کنید. بهترین کاری که می توانید در این خصوص انجام بدهید، این است که نشاء توت فرنگی را قبل از انتقال به گلدان به مدت یک ساعت درون آب قرار بدهید، تا به میزان لازم آب را جذب کرده و به هنگام انتقال کمتر تحت تنش قرار بگیرد.

بعد از تمام شدن مرحله کاشت توت فرنگی، در اولین مرحله گلدان خود را در حد نیاز آبیاری کنید. به طوری که آب از سوراخ های ته گلدان خارج شود. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد، اما نه در حدی که در ریختن آب آن زیاده روی کنید. باید گلدان را در محلی از خانه که آفتاب گیر باشد قرار بدهید. گیاه توت فرنگی عاشق محیط های گرم و پر نور می باشد. در نتیجه اگر فصل زمستان و پاییز را برای کاشت توت فرنگی انتخاب کرده اید، بهتر است که آن ها را در کنار منبع گرمایی قرار بدهید. مطمئن شوید که گلدان ‌های‌ شما در هر روز حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب دریافت می‌کنند، تا سبد سبد توت فرنگی به شما هدیه بدهند. اگر در خانه تنها از یک جهت آفتاب دارید، هر سه چهار روز یک بار گلدان ‌ها را بچرخانید تا نور آفتاب به همه سطح گیاه ‌تان برسد.

 

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان

 

درجه حرارت مناسب برای رشد توت فرنگی

برای رشد کردن هر چه بهتر توت فرنگی، درجه حرارت مناسب بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. البته توت فرنگی ها سرما را نیز تحمل می کنند و در برابر آن از خود مقاومت نشان می دهند. توجه فرمایید که اگر در فصل زمستان روی بوته های توت فرنگی را بپوشانید، تا دمای 18- را تحمل می کنند.

 

کود مناسب توت فرنگی در گلدان

برای کود گلدان تان بهتر است که از ترکیبی از کودهای کمپوست مخصوص باغ، برگ یا زباله های سبز شده استفاده کنید. مکمل های غذایی برای هر گیاه کاشته شده در گلدان بسیار مفید است. همچنین کودی که برای توت فرنگی نیاز است باید شامل کلسیم، مولیبدن، فسفر، آهن، آمینواسیدها و ریز مغذی های دیگری باشد. بنابراین سعی کنید هر سه الی چهار هفته با کود مایع که فسفر بالایی دارد، گیاهان توت فرنگی تان را تغذیه کنید.

 

از ریشه ها در برابر یخ زدگی محافظت کنید

خاک پوش یا مالچ را دور و بر پایه ی گیاه بپاشید، تا ریشه ها یخ نزنند. از کاه، خاک اره، برگ و یا پوست گیاهان نیز می توانید به عنوان خاک پوش طبیعی استفاده کنید. بهتر است که خاک پوش ها را در فصل بهار بردارید و آن ها را در بین ردیف های توت فرنگی بپاشید تا جلوی رشد علف های هرز را بگیرد.

 

محافظت از ریشه ها دربرابر یخ زدگی با خاک پوش

 

حشرات و آفات توت فرنگی

قبل از هر چیزی باید بدانید که بیماری توت فرنگی نیاز به بررسی دقیق، سبک کشت و نوع خاک دارد. تا بتوانید به خوبی مشکل و بیماری توت فرنگی را شناسایی کنید.

 

آفت: زنجره های برگی توت فرنگی

زنجره های برگی توت فرنگی، یکی از آفت های مهمی هستند که سبب بروز بیماری در این نوع گیاه می شوند. این بیماری در واقع به گلبرگ سبز توت فرنگی منتقل می شود.

 

زنجره های برگی توت فرنگی

 

آفت کش زنجره های برگی

 برای از بین بردن و جلوگیری کردن از این نوع بیماری نیاز است، که ساقه های روند و بستر ها را با استفاده از یک حشره کش مخصوص و مناسب، در چندین نوبت و در فاصله های دو هفته ای انجام دهید. ( این نوع حشره کش را باید در فروشگاه های مخصوص و مرتبط با زمینه های کشاورزی و باغداری خریداری نمایید).

 

آفت: سوسک توت فرنگی

سوسک های توت فرنگی به سوسک های خاکزی نیز مشهور هستند. این نوع سوسک ها به نوبه خود نوعی حشرات و مهره داران به شمار می آیند. این سوسک ها گیاه خوار هستند و توت فرنگی شما در صورت داشتن چنین آفتی مورد حمله و خورده شدن قرار خواهد گرفت.

 

سوسک توت فرنگی

 

آفت کش سوسک توت فرنگی

اگر می خواهید که توت فرنگی شما از وجود چنین بیماری و آفتی در امان بماند، بهتر است که بوته های مسن در فصل پاییز را حذف کنید و سایر بقایای گیاهان را نیز تمیز نگه داری کنید. همچنین علف های هرز را نیز با دست بکنید و آن ها را از ریشه بیرون بیاورید.

 

آفت: طوقه خوارهای توت فرنگی

یکی از مهم ترین آفت ها و بیماری در توت فرنگی، طوقه خوارهای توت فرنگی می باشند. این نوع بیماری سه گونه مختلف دارد، که هر کدام از آن ها سبب بروز بیماری در بوته توت فرنگی شده و بوته ها را به طور کامل خشک می کند.

 

طوقه خوارهای توت فرنگی

 

آفت کش طوقه خوارهای توت فرنگی

بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که از صابون ها و اسپری های مخصوص حشره کش گیاهان توت فرنگی استفاده کنید. برای استفاده صحیح از این محصولات بهتر است، که حتما راهنمای بسته آن ها را به خوبی مطالعه کنید.

آفت های زیاد دیگری هستند که به این میوه خوشمزه علاقه مند هستند. از جمله آن ها عبارتند از کرم پیله ساز، شته، ریشک بال و ... . برای رهایی و خلاص شدن توت فرنگی از هر آفتی، باید اسپری ها و حشره کش های مخصوص را خریداری کنید و آفت ها را نابود کنید. اگر توت فرنگی شما در بیرون از خانه است، بهتر است که روی آن را تور بکشید تا از خورده شدن و آسیب توسط پرندگان در امان بمانند.

باید گفت که توت فرنگی در معرض انواع مختلف قارچ ها مانند: سفیدک سطحی یا کپک خاکستری نیز قرار می گیرد. شما باید برای رفع این مشکل قارچ کشی را خریداری کنید، که قابلیت استفاده کردن در منزل را داشته باشد و مناسب گیاه توت فرنگی باشد. برای استفاده کردن از قارچ کش حتما باید راهنمای آن را به خوبی مطالعه و بررسی کنید. توجه فرمایید در صورتی که متوجه برگ های تغییر رنگ یافته و خال خال در بوته توت فرنگی شدید، بهتر است که آن ها را از بوته جدا کنید، تا بیماری گسترش پیدا نکند.

 

زمان مناسب برای کاشت توت فرنگی

زمان برای کاشت توت فرنگی متفاوت می باشد. در صورتی که شما بخواهید نشاء بکارید، بهترین زمان برای کاشت آن در باغچه و بالکن فصل بهار است. اما می خواهید که خودتان بذر گیاه توت فرنگی را بکارید، زمان مناسب اواسط زمستان می باشد. اگر هم بذر یا نشاء را در گلدان می خواهید بکارید، هیچ فرقی نمی کند که در چه فصلی اقدام به کاشت آن نمایید. کاشت توت فرنگی در خانه چه به عنوان گیاه تزئینی باشد و چه به منظور خوردن، تا 5 سال برای شما میوه های قشنگ و قرمز رنگ را به ارمغان می آورد.

 

زمان مناسب برای کاشت توت فرنگی

 

حرف آخر

در آخر مقاله صفر تا صد کاشت توت فرنگی برای خانه دارها، باید چنین گفت که ما تمام سعی خود را کرده ایم تا مقاله ای را با زبانی کاملا ساده و گیرا برای مخاطبان عزیز بیان کنیم. امیدواریم که به کمک این مقاله بتوانید، به خوبی از عهده کاشت توت فرنگی در خانه بر بیایید و میوه ای خوشمزه و خوش رنگ را تقدیم خودتان کنید. اگر واقعا علاقه مند به کاشت میوه و سبزیجات هستید، کاشت توت فرنگی را نیز برای یک بار هم که شده است امتحان کنید و در صورت رضایت کاشت آن را به دیگران نیز آموزش بدهید. به جای خریدن توت فرنگی های کال و نرسیده از بازار، بهتر است که خودتان توت فرنگی طبیعیِ شیرین و رسیده را بکارید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. در صورتی که محتویات این مقاله برای کاشت توت فرنگی شما در خانه کافی نبود، بهتر است که از مقاله های مشابه تمام اطلاعات لازم دیگر را به دست آورید.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا