امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

معرفی خواص و فواید گیاهان دارویی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ شنبه
معرفی خواص و فواید گیاهان دارویی
چکیده این مقاله : تعداد گیاهان دارویی بسیار زیاد است و تا حدودی همه می دانندگیاهان دارویی خواص بسیار زیادی دارند. در این مقاله مشخصات و اطلاعات چند گیاه دارویی را برای شما آورده ایم.
  • زمان مطالعه 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 632 بازدید

استفاده کردن از گیاهان دارویی از دیرباز تا به امروز در میان افراد مختلف در سراسر دنیا رواج داشته است و دارد. تفکر بسیاری از افراد این است که گیاهان دارویی، می توانند مشکل گشا برای بسیاری از بیماری های مختلف باشند. اما دانستن این که کدام گیاه برای کدام نوع بیماری موثر است، بسیار مهم است چرا که گیاهان دارویی با وجود خواص زیادی که دارند، نباید بی دلیل مصرف شوند. در کل گیاهان دارویی عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهایی شیمیایی در افراد ایجاد می کنند. گیاهان دارویی طرفداران پر و پا قرصی در سراسر دنیا به ویژه ایران دارند و علاوه بر جنبه درمان آن، این گیاهان برای عطر و طعم غذاها نیز به کار برده می شوند. در این مقاله شما را با معرفی خواص و فواید گیاهان دارویی آشنا می کنیم به ذکر چند نمونه از این گیاهان می پردازیم.

 

معرفی خواص و فواید گیاهان دارویی

 

 خواص دارویی گیاهان

برخی از گیاهان در کشور ما به عنوان گیاهان دارویی شناخته شده اند و خواص درمانی بی نظیری دارند. گیاهان دارویی به همه گیاهانی که با ساقه، گل و میوه که بافت ساقه چوبی ندارند، اشاره می شود. این نوع گیاهان عمدتا پس از تولید میوه از بین می روند و  عمر نه چندان زیادی دارند. در ادامه شما را با بعضی از گیاهان دارویی و خواص شگفت انگیز آن ها آشنا می کنیم.

 

 خواص دارویی گیاهان

 

گیاه زنجیل

حتما هر یک از شما با خواص زنجبیل آشنایی دارید و آن را به عنوان دمنوش های روزانه خود مصرف می کنید. این نوع گیاه سرشار از خواص آنتی بیوتیکی، ضد التهاب، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد سرطان، ضد باکتریایی، بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی، گلو درد، تنظیم اشتها و ... بوده و به دلیل داشتن این همه خواص، سبب کاهش رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند شده و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. دقت فرمایید در صورتی که داروهای قلبی یا فشار خون را مصرف می کنید، بهتر است در خصوص استفاده کردن از زنجبیل با پزشک خود مشورت نمایید.

 

گیاه زنجیل

 

گیاه بابونه

گیاه بابونه تقریبا در دسته بی عارضه ترین گیاهان دارویی قرار می گیرد و دلیل آن نیز طیف وسیعی از درمان بیماری هایی است، که بابونه با خود به همراه دارد. برخی از معجزه های درمانی این گیاه عبارتند از: مقابله با افسردگی و اضطراب، کاهش درد و التهاب، رهایی از احتقان، سلامتی پوست، جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، درمان سوزش و خارش و ... .

 

گیاه بابونه

 

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک مزایای زیادی بر سلامتی بدن دارد و این گیاه منبع خوبی از کلسیم است، که نقش مهمی را در استحکام و رشد استخوان ها ایفا می کند. ویتامین سی و لوتئولین موجود در قاصدک، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند، که توانایی جلوگیری از آسیب های مرتبط با سن افراد را در استخوان ها دارند. درمان دیابت، درمان اختلالات دستگاه ادراری، درمان اختلالات کبدی، کاهش وزن، کاهش ابتلا به سرطان، درمان زردی، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت مغز، درمان مشکلات کلیوی، درمان زگیل ها و ... از جمله خواص گیاه قاصدک می باشند.

 

گیاه قاصدک

 

گیاه بومادران

باید بدانید که خواص و فواید گیاه دارویی این گیاه از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار است. همچنین لازم است که با خواص بی نظیر و حیرت انگیز گیاه بومادران آشنا شوید. درمان قاعدگی نامنظم، درمان عفونت و ورم پستان، درمان آسم، بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی، کاهش استرس و اضطراب، کنترل و تنظیم فشار خون، ضد التهاب طبیعی، درمان زخم های پوستی و ... از جمله خاصیت های دارویی گیاه بو مادران می باشد.

 

گیاه بومادران

 

گیاه رزماری

رزماری منبع خوبی از آهن، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، ویتامین A، ویتامین B و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلانوئیدها، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات ها است. همچنین رزماری حاوی مقادیر زیادی از کازنوزول و رزمارتیک است، که طبعی گرم و خشک دارد و نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کند. این گیاه دارویی دارای خواص ضدعفونی کنندگی، تسکین درد و عضلات، تقویت حافظه، قدرت تمرکز، کاهش استرس، موثر در درمان سندروم رینود، مقابله با سلول های ضد سرطانی، خوشبو کننده دهان و ... است.

 

گیاه شیرین بیان

یکی دیگر از خواص و فواید گیاهان دارویی بی نظیر شیرین بیان می باشد. شیرین بیان که به آن ریشه شیرین نیز گفته می شود، گیاهی چوبی و چند ساله است که تا حدود 1 تا 2 متر رشد می کند. از ریشه شیرین بیان، بیشتر به عنوان شیرین کننده در آب نبات و نوشیدنی ها استفاده می شود. خواص شیرین بیان برای سلامتی بدن عبارتند از : درمان آفت یا زخم های دهانی، حفاظت از کبد، کاهش استرس، درمان رماتیسم مفاصل، درمان اختلالات معده، درمان بیماری سل، درمان عفونت ها، درمان چاقی، افزایش باروری زنان، کمک به سم زدایی بدن، درمان زخم معده، درمان هپاتیت و ... .

 

گیاه گزنه

از گیاهان دارویی پر طرفدار دیگر گزنه می باشد، این نوع گیاه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است. برگ و ریشه گزنه از خواص درمانی بسیار برخوردار است و برگ آن را به عنوان چای نیز می توان دم کرد. درمان کیست تخمدان، مانع از بزرگ شدن پروستات، جلوگیری از ریزش مو، تقویت استخوان، جوان سازی پوست، درمان گلو درد و ... از جمله خواص دارویی مهم و اساسی گیاه گزنه می باشد.

 

گیاه زالزالک

زالزالک نیز مانند بیشتر گیاهان، از خاصیت های کاربردی و بی نظیری بهره مند است و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است. جلوگیری از آسم، بهبود و پیشگیری از دیابت، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، کاهش درد در قفسه سینه، درمان بیماری ها و لکه های پوستی و ... از مهم ترین خاصیت های گیاه زالزالک می باشد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل می تواند در بهبود و پیشگیری از این بیماری ها موثر باشد.

 

گیاه زالزالک

 

گیاه کاسنی

کاسنی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. از جمله این ویتامین ها و مواد معدنی می توان به روی، منزیم، کلسیم، آهن، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین C، فولیک و پتاسیم اشاره کرد. خواص دارویی کاسنی برای سلامتی عبارتند از: کمک به گوارش، کمک به سلامت قلب، پیشگری از سرطان، کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی، درمان اختلالات کلیه و ... می باشد. توجه داشته باشید که مصرف کردن هر کدام از این گیاهان دارویی، ممکن است در صورت زیاده روی کردن یا مواقع خاص می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

 

 

گیاه آویشن

از گیاه آویشن، در زمان های قدیم نیز برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کردند. آویشن برای درمان سر درد، درمان سرماخوردگی، گوش درد، خستگی، بی خوابی، تقویت اعصاب، درمان افسردگی و ... کاملا تاثیر گذار می باشد. به علاوه این گیاه معجزه گر ضد تشنج، ضد صرع، ضد نفخ است و سبب تقویت معده و تقویت بینایی می شود.

 

گیاه گاو زبان

یکی از پر مصرف ترین و شناخته ترین گیاهان دارویی، گاو زبان می باشد. گاو زبان و برگ های آن می تواند در درمان بیماری هایی مانند: تقویت کننده کلیه ها، درمان کننده بیماری سرخک، درمان کننده برونشیت، برطرف کننده سرماخوردگی، درمان سرفه و ... معجزه کند. لازم به ذکر است بدانید که مصرف گاو زبان دم کرده به تنظیم ضربان قلب و درمان افسردگی نیز کمک می کند.

 

گیاه یونجه

قطعا اکثریت افراد نام یونجه و فواید آن را بر درمان برخی از بیماری ها شنیده اند و یا از آن استفاده کرده اند. یونجه دارای خواص بیشماری نظیر: کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد قلب، کاهش علائم یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان، سلامتی پوست، تقویت سیستم گوارشی، کنترل قند خون و ... است.

 

گیاه مریم گلی یا سیج

خواص مریم گلی بی شمار است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. مریم گلی از خانواده نعناییان است، این گیاه چند سال است که اثرات شگفت انگیز خود را بر سلامتی انسان به اثبات رسانده است. شاید تصور برخی از افراد از استفاده از مریم گلی فقط در آشپزی کردن باشد. اما باید بدانید که این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است، که به صورت چای نیز استفاده می شود. از مهم ترین خاصیت های مریم گلی می توان به: تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود و افزایش توانایی های ذهنی و شناختی، درمان التهاب، ویژگی های آنتی اکسیدان، جلوگیری از بیماری آلزایمر، مراقبت از پوست، بهبود سلامت استخوان ها و ... اشاره کرد.

 

گیاه مریم گلی یا سیج

 

گیاه سیر

خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال در یکی دیگر از گیاهان بی نظیر به نام سیر یافت می شود. شاید بعضی از افراد به علت بوی بد دهان  سیر را مورد استفاده قرار ندهند. اما برای چنین افرادی قابل ذکر است بدانند، که یک حبه سیر  می تواند چه معجزه هایی به بار آورد. به علاوه سیر حاوی کالری، چربی های اشباع و سدیم اندکی است و این گیاه دارویی، شامل چندین مواد معدنی مفید از قبیل: فسفر، پتاسیم، منزیم، زینک، کلسیم و آهن می باشد. فواید سلامتی سیر عبارتند از: کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول، سلامت و تقویت قلب، جلوگیری کردن از مسمومیت با فلزات سنگین، محافظت کننده عصبی، تنظیم کنترل خون، کمک به مشکلات گوارشی، مراقبت از چشم، کنترل آسم، کاهش وزن، جلوگیری از کبد چرب و ... .

 

گیاه سیر

 

گیاه نعناع بیابانی

این گیاه اثرات آرامش بخش و خنک کننده بر روی ذهن و بدن دارد. به علاوه نعناع بیابانی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد نفخ و ضد ویروسی بهره می برد. مصرف کردن این گیاه می تواند به تسکین سوء هاضمه، درمان سندروم روده تحریک پذیر، کمک به کاهش وزن، از بین بردن گاز و نفخ، تسکین سردرد، درمان میگرن، بهداشت دهان و دندان، پیشگیری از آلرژی و آسم و ... کمک شایانی بکند.

 

نتیجه گیری کلی

علاوه بر تمامی گیاهان دارویی ذکر شده در این مقاله، گیاهان زیاد دیگری وجود دارند که از خاصیت های بی شماری برخوردار هستند. امیدواریم که هر یک از شما دست از خوردن داروهای شیمیایی بکشید و در صورت داشتن هر کدام از مشکلات خود، در خصوص استفاده از گیاه مرتبط تحقیق کنید. اما توجه داشته باشید، که بیشتر بیماران نیاز دارند در خصوص مصرف کردن هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی، با پزشک مرتبط خود مشورت کنند. همچنین به هیچ وجه نباید در مصرف کردن هر یک از این گیاهان زیاده روی به عمل آورید. این هم از اتمام مقاله آشنایی با خواص دارویی گیاهان، امید است که مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا