امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۱۱/۳ یکشنبه
نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما
چکیده این مقاله : نگهداری از گیاهان در زمستان کار دشواری نیست و فقط به کمی مراقبت بیشتری نیاز دارند. با رعایت نکات نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان گیاهان خود را شاداب و سرحال نگهدارید.
  • زمان مطالعه 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 634 بازدید

مراقبت کردن از این گیاهان آپارتمانی به مراتب با سرد شدن هوا سخت تر می شود و باید از آن ها به خوبی مراقبت و نگهداری شود. سخت تر شدن نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما ناشی از عواملی مانند: نور کم در زمستان، سرد شدن هوا، رطوبت کم و ... می باشد. لذا گیاهان در این فصل سرد و جدید وارد مرحله جدیدی از رشدشان خواهند شد، که در صورت رسیدگی کردن نادرست به آن ها، گل های آپارتمانی به کل از بین خواهند رفت. برخی از گونه های این نوع گیاهان در زمستان برگ های خود را از دست می دهند، که این امر کاملا طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. چرا که گیاهان نیز به استراحت کردن نیازمندند. گیاهان آپارتمانی به خواب زمستانی فرو می روند و این خواب بسته به نوع گیاهان، می تواند متفاوت باشد و چند هفته تا چند ماه ادامه بیابد. از این رو شما باید با آگاهی کامل، مراقبت های لازم و درست را در خصوص گیاهان آپارتمانی آن هم در فصل زمستان به عمل آورید. نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما را با ما دنبال کنید.

 

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما

 

بررسی کردن رطوبت هوا در فصل زمستان

یکی از مشکلات بزرگی در نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما و البته گیاهان در فصل زمستان با آن مواجه می شوند، کاهش رطوبت هوا می باشد. میزان رطوبت در فصل زمستان 10 تا 20 درصد کاهش می یابد. قطعا زمانی که فصل زمستان فرا می رسد و پنجره ها بسته می شوند، نشان از سرد شدن هوا می باشد و این امر در کم شدن رطوبت خانه کاملا تاثیر گذار می باشد. برای افزایش رطوبت خانه، می توانید از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید، برگ های گیاهان را با اسپری آب، رطوبت دهی کنید و یا این که یک سینی آب بیاورید و روی آن ها سنگ بگذارید، سپس گل های آپارتمانی را روی سنگ قرار دهید تا از رطوبت استفاده کنند. توجه داشته باشید که کف گلدان نباید با آب تماس مستقیم داشته باشد.

 

بررسی کردن رطوبت هوا در فصل زمستان

 

ثابت نگه داشتن دمای خانه

بهترین کار نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان این است که دمای خانه را ثابت نگه دارید. یعنی نه آن قدر گرم باشد که باعث فشار و پژمرگی گیاهان شود و نه آن قدر سرد باشد، که گل های زیبای آپارتمانی را دچار یخ زدگی بکند. هر گیاه به یک طیف درجه حرارت خاص نیاز دارد، تا رشد ایده آلی داشته باشد. اما در کل بیشتر گیاهان در دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد دچار مشکل نمی شوند و به خوبی رشد می کنند. گیاهان را از وسایل گرمایشی دور کنید و از ترموستات برای تنظیم درجه حرارت خانه استفاده کنید.

 

ثابت نگه داشتن دمای خانه

 

میزان آبیاری گیاهان را  در این فصل کاهش بدهید

در فصل زمستان با توجه به خواب زمستانی گیاهان و نداشتن فعالیت شان، گیاهان انرژی زیادی را مصرف نمی کنند. بنابراین میزان آب دادن به گیاهان باید در حد معمول باشد، نه بیشتر و نه کمتر. اگر گل های آپارتمانی خود را در زمستان نیز مانند فصول دیگر آبیاری کنید، ممکن است این آب به مرور زمان باعث پوسیدگی و ریزش برگ آن ها شود. بهتر است که در فصل زمستان نصف مقدار آبی که در بهار و تابستان به گیاهان می دهید، آب برسانید و یا حتی کمتر از نصف.

در کل گیاهان در فصول گرم، در هفته ای یک بار به آب دادن نیاز دارند و در زمستان بهتر است هر دو سه هفته یک بار آبیاری صورت بگیرد. ( البته باید بدانید که برخی اوقات بسته به نوع گیاه، اندازه گلدان، نوع خاک، شرایط نور و دمای خانه این میزان آبیاری می تواند متفاوت باشد). بهترین راه برای آب دادن به گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان، بررسی کردن رطوبت خاک است. برای انجام این کار انگشت خود را به اندازه دو سانتی متر در خاک فرو ببرید و رطوبت آن را بررسی کنید. در صورت خشک بودن خاک گلدان به آن آب کافی بدهید. توجه داشته باشید که میزان آب نباید به حدی باشد که ریشه گیاه در آن قرار بگیرد، چون که این کار سبب پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن خواهد شد.

 

میزان آبیاری گیاهان را  در این فصل کاهش بدهید

 

تمیز کردن سطح برگ ها را فراموش نکنید

طبیعی است که لایه نازکی از گرد و غبار بر روی گل های زیبای آپارتمانی بنشیند. گاهی وقت ها ممکن است که گرد و غبارهای قرار گرفته بر روی برگ گیاهان، آن ها را دچار مشکل سازد. برای مثال: گرد و غباری که روی برگ ها قرار گرفته است، باعث می شود که جذب نور توسط گیاه خیلی کمتر از حد معمول باشد. لذا شما باید حتما اقدام به تمیز کردن برگ گیاهان نمایید. برای انجام این کار به یک دستمال تمیز و مرطوب نرم ( اگر پارچه میکروفیبر باشد چه بهتر) نیاز دارید، که سطح گیاهان را برای تنفس بهتر شان تمیز کنید.

 

تمیز کردن سطح برگ ها را فراموش نکنید

 

میزان نور کافی برای نگهداری کردن از گیاهان در فصل زمستان

با توجه به این که در فصل زمستان میزان نور کمتر است و روزها کوتاه تر می باشند، گیاهان آپارتمانی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. هر چند که بیشتر گیاهان به نور کمتری احتیاج دارند، اما باز بهتر است که آن ها را در فصل زمستان به محل های پر نورتر انتقال بدهید و هر چند وقت آن ها را بچرخانید. تا تمام قسمت های گیاه به طور یکسان نور را دریافت کنند. بهترین مکان برای نورگیری گیاهان، قرار دادن آن ها در کنار پنجره ها می باشد. البته توجه داشته باشید که گل ها را نباید پشت پنجره ها قرار دهید، زیرا سوز و سرما به گیاهان آسیب می رساند. پرده های منزل خود را در ساعاتی که آفتاب وجود دارد، کنار بزنید و گلدان ها را در مکانی قرار دهید، که به خوبی نور را دریافت کنند. برای گیاهان آپارتمانی که به نور بیشتری احتیاج دارند، شما می توانید از نورهای مصنوعی مانند لامپ های فلورسنت بهره مند شوید.

 

میزان نور کافی برای نگهداری کردن از گیاهان در فصل زمستان

 

پوشش های تزئینی را از روی خاک گیاهان بردارید

برخی از افراد برای زیباتر شدن سطح خاک گیاهان خود از صدف ها، سنگ ریزه ها و ... استفاده می کنند، تا گیاه خود را زیباتر جلوه دهند. اما بهتر است که در فصل زمستان هر کدام از این تزئینات را از روی سطح خاک بردارید. چرا که استفاده کردن از این پوشش ها، سبب می شود جذب رطوبت کمتر شود و در صورت آبیاری بیش از حد، قارچ ها به خوبی در گیاهان آپارتمانی شما رشد کنند.

 

پوشش های تزئینی را از روی خاک گیاهان بردارید

 

هرس کردن گیاهان خود را از یاد نبرید

یکی دیگر از موارد در نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان هرس کردن گیاهان خود را از یاد نبرید. هر کدام از گیاهان به مرور زمان زیبایی برگ های خود را از دست می دهند و زرد و پژمرده می شوند. برای این که ظاهر زیبای گل های آپارتمانی حفظ شود و گیاهان شما سالم و شاداب باشند، بهتر است که در مواقع لزوم به هرس کردن آن ها بپردازید. همچنین برای منتقل کردن انرژی مثبت به گیاهان، شاخ و برگ های افتاده بر روی سطح خاک را بردارید، تا گیاه شما شاداب تر و سالم تر بماند.

 

در فصل زمستان به گیاهان کود ندهید

بارور کردن گیاهان در فصل زمستان اصلا درست نیست و اگر گیاهان شما سالم هستند، به طور کلی کوددهی در این فصل را متوقف کنید. در فصل زمستان گیاهان به سختی در حال رشد و زندگی کردن هستند، بنابراین نیازی به کود دادن ندارند. کود دادن به گیاهان در زمستان، تنها چرخه طبیعی رشد آن ها را به هم می زند. پس بهتر است که برای کوددهی گیاهان تان تا فصل بهار صبر کنید. زمستان فصل استراحت برای گیاهان می باشد، پس با مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان به آن ها اجازه دهید تا با آرامش استراحت خود را سپری کنند.

 

در فصل زمستان به گیاهان کود ندهید

 

گیاهان را در زمستان قلمه نزنید

فصل زمستان زمان مناسبی برای تکثیر و قلمه زدن گیاهان نیست. بهتر است که این کار را بهار، تابستان و یا اوایل پاییز، آن هم بسته به شرایط آب و هوایی محل زندگی تان، موکول کنید.

 

گیاهان را در زمستان قلمه نزنید

 

گیاهان را از وسایل گرمایشی دور کنید

محل نگهداری کردن گیاهان بر رشد آن ها رابطه مستقیمی دارد. بنابراین باید بهترین و امن ترین مکان را برای نگهداری آن ها برگزینید. گیاهان آپارتمانی نمی توانند در فصل زمستان گرمای شوفاژ، بخاری و ... را متحمل شوند. همچنین گیاهان را از پشت پنجره ها دور کنید، چرا که نوسان هوا گیاهان را تحت فشار قرار می دهد و بدین صورت آن ها تجربه خوبی از رشد را نخواهند داشت.

 

گیاهان را از وسایل گرمایشی دور کنید

 

مراقب آلودگی ها و آفات باشید

یکی از آفت های رایجی که در فصل زمستان ممکن است گیاهان به آن مبتلا شوند، کنه هایی هستند که به گل های زیبای شما آسیب وارد می کنند. این آفات در فصل زمستان به دنبال رطوبت هستند و برگ گیاهان فضای مناسبی را در اختیار آن ها برای رشدشان قرار می دهد. بنابراین پاک و تمیز کردن برگ گیاهان به طور دائم، می تواند در نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما بسیار تاثیر گذار باشد.

 

مراقب آلودگی ها و آفات باشید

 

تعویض کردن گلدان ها

بهتر است که در این فصل از عوض کردن گلدان های گیاهان تان خودداری کنید، مگر این که واقعا لازم باشد. تعویض کردن گلدان ها در فصل زمستان می تواند باعث رشد جوانه های جدید شود، اما باید بدانید که رشد این جوانه ها بسیار ضعیف و سست خواهد بود. بنابراین سعی کنید که تعویض گلدان های خود را در بهار یا تابستان انجام دهید، تا در فصل زمستان با این کار مواجه نشوید و آرامش گیاهان خود را به هم نریزید.

 

تعویض کردن گلدان ها

 

سخن پایانی

نگهداری و پرورش دادن گیاهان در محیط خانه علاوه بر جلوه زیبایی که به خانه شما می بخشد، از نظر جسمی و روحی بر بدن شما تاثیرات مثبتی را خواهد داشت. پس بهتر است که با مراقبت کردن آن ها به صورت اصولی در هر فصلی، چند گیاه زیبای آپارتمانی را برای خودتان داشته باشید. مهم ترین نکاتی که باید در فصل زمستان در خصوص گیاهان آپارتمانی رعایت کنید، در مقاله نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما بیان شده است. بنابراین با مطالعه دقیق این مقاله، به تمام این اطلاعات در خصوص مراقبت کردن از گیاهان در فصل زمستان، دست خواهید یافت. این نکات بر گذراندن چرخه طبیعی گیاهان آپارتمانی بسیار موثر هستند، پس با رعایت کردن شان به آن ها اجازه زندگی و زنده ماندن را بدهید. در آخر باید بگوییم، که از همراهی خوانندگان عزیز بی نهایت سپاسگزاریم.

 

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان و فصل سرما

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا