امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

نکات طلایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی به روش حرفه ای ها

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ چهارشنبه
نکات طلایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی به روش حرفه ای ها
چکیده این مقاله : اگر هر یک از شما از دوستداران گل و گیاهان آپارتمانی هستید، بهتر است که یار ما باشید، تا در این مقاله نکات طلایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی به روش حرفه ای ها را به خوبی یاد بگیرید.
  • زمان مطالعه 15 دقیقه
  • 0 نظر
  • 537 بازدید

امروزه به دلیل پر مشغله بودن افراد و نا آرامی های روحی و روانی، نگهداری کردن از گل ها می تواند آرامش زیادی را به افراد مختلف هدیه بدهد. بنابراین چه خوب است، که هر یک از شما اوقات بیکاری خود را با گل های زیبای آپارتمانی بگذراند و به نگهداری کردن صحیح از آن ها بپردازد. گل ها می توانند در هر خانه ای معجزه کنند و نشاط و سلامتی را به محیط آن خانه هدیه بدهند. اگر هر یک از شما از دوستداران گل و گیاهان آپارتمانی هستید، بهتر است که یار ما باشید، تا در این مقاله نحوه نگهداری کردن از چند گل زیبای آپارتمانی را به خوبی یاد بگیرید. لازم است بدانید، که گل های آپارتمانی زیادی وجود دارند و نحوه نگهداری کردن هر یک از آن ها می تواند متفاوت از یکدیگر باشد. بنابراین برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی زیبا، باید حتما راه و روش  از آن ها را بدانید.

 

 نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

نحوه نگهداری از گیاهان آپارتمانی

  • گل برگ بیدی
  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

 

گل برگ بیدی

این نوع گیاه، یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا است، که رشد سریعی دارد و در صورتی که شرایط نگهداری از برگ بیدی مساعد باشد، هر هفته حدود یک اینچ رشد می کند. به همین دلیل این نوع گیاه، به گیاه یک اینچی نیز معروف است. گیاه زیبای برگ بیدی می تواند در تمام طول سال گل بدهد و گل هایی صورتی، سفید با بنفش را از خود برویاند. لازم است بدانید که این گیاه بی نظیر، تصفیه کننده هوا می باشد و شما می توانید، با داشتن این گل، سلامت را به محیط خانه خود هدیه بدهید.

 

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی برگ بیدی

  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

نور

بهترین مکان برای این گیاه، مکان پر نور اما با نور غیر مستقیم خورشید می باشد. در صورتی که برگ بیدی نور کمی دریافت کند، طرح های زیبای روی برگ های آن، به مرور زمان کمرنگ و ناپدید می شوند. مواظب برگ بیدی خود باشید، که در معرض نور زیاد هم قرار نگیرد. چون که نور زیادی هم موجب سوختن برگ های این گل زیبا خواهد شد.

 

آبیاری

در فصل تابستان بهتر است که هفته ای یک بار برگ بیدی را آب دهید و در فصل زمستان این میزان را به ماهی یک بار تغییر بدهید. در کل این گیاه خاک مرطوب را می پسندد و در آن رشدی خوب خواهد داشت.

 

کوددهی

در صورتی که خاک غنی برای برگ بیدی انتخاب شود، این گیاه آپارتمانی نیاز چندانی به کوددهی نخواهد داشت. اما برای تقویت بهتر و بیشتر گیاه، می توانید هر دو ماه یک بار برای برگ بیدی از کود محلول در آب استفاده کنید.

 

خاک

مناسب ترین خاک برای برگ بیدی، ترکیب کردن کمی شن، ماسه و خاک گلدان معمولی است.

 

هرس کردن

با توجه به رشد سریع و مداوم این گیاه، هرس کردن آن لازم است. بریدن ساقه ها از محل رشد، می تواند ظاهر نامرتب گیاه را از بین ببرد و به پر شاخ و برگ تر شدن گیاه برگ بیدی کمک می کند.

 

آفات و بیماری ها

پوسیدگی و فاسد شدن ریشه، شپشک، کنه تار عنکبوتی و سوختگی برگ ها از جمله آفات و بیماری هایی هستند، که سلامت گل برگ بیدی را در معرض خطر قرار می دهند.

 

گل گندمی

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی، گل گندمی می باشد. این گیاه نحوه نگهداری آسانی دارد و برای افراد مبتدی که تازه شروع به نگهداری از گیاهان آپارتمانی کرده اند، بسیار مناسب می باشد. این گیاه، گیاهیست علفی، سریع الرشد و بوته ای که در منطقه گرم آفریقا، اروپا و آمریکا می روید. به علت وضعیت به خصوص برگ های گندمی، که حالت آویزان شده دارند شما می توانید آن ها را در سبدهای آویزان نگهداری کنید.

 

نحوه نگهداری از گیاه آپارتمانی گل گندمی

  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

 

نور

این گیاه از نظر نیاز نوری کم توقع است و شما باید این گل را نزدیک پنجره و یا قسمتی از حیاط که سایه است، قرار بدهید. زیرا آفتاب مستقیم برگ های این گیاه را می سوزاند.

 

آبیاری

فاصله بین دو آبیاری گل گندمی باید به گونه ای باشد، که سطح خاک به طور کلی خشک شده باشد.

 

کوددهی

بهتر است که گیاه گندمی را با استفاده از کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی، هر دو هفته یک بار مطابق دستورالعمل کودها تغذیه کنید.

 

خاک

این گیاه در خاک های متفاوتی کاشته می شود، بنابراین وجود عنصر خاک برای نگهداری از گیاه گندمی مهم نیست. فقط تنها نکته ای که برای این گیاه اهمیت زیادی دارد، این است که خاک دارای زهکش مناسب باشد.

 

هرس کردن

در صورتی که رنگ برگ های این گیاه از سبز به قهوه ای تغییر کرد، باید سریعا برگ ها را از گیاه مادر جدا کنید. زیرا برگ های قهوه ای مانع از رشد برگ های جوان شده و آسیب جدی به گل گندمی وارد می کنند.

 

آفات و بیماری ها

پژمرده شدن برگ ها، ضعیف و لاغر شدن برگ ها، کمرنگ شدن نوار میانی برگ ها، حشرات سبز رنگ و ... جزء آفات و بیماری های گل گندمی می باشند.

 

گیاه پتوس

گیاه پتوس، گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است، که از برگ های قلبی شکلی برخوردار می باشد. بسیاری از گونه های این گیاه حالت بالا رونده دارند، به طوری که تا سقف خانه نیز بالا خواهند رفت. شما با داشتن چنین گیاه زیبا و تزئینی می توانید، محیط خانه و یا محل کار خود را به یک جنگل کوچک و جذاب تبدیل کنید.

 

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی پتوس

  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

 

نور

گیاه پتوس جزء دسته ای از گیاهان به حساب می آید، که برای رشد خود انتظاری از نور زیاد و مستقیم خورشید ندارد. چرا که این نوع گیاه در محیط های کم نور نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

 

آبیاری

گیاه پتوس نیاز آبیاری متوسطی دارد و شما باید زمانی این گیاه زیبا را آبیاری کنید، که سطح رویی خاک گلدان خشک شده باشد. در فصل تابستان هفته ای دوبار و در فصل زمستان هفته ای یک بار آب دادن به این گیاه آپارتمانی کافی است.

 

کوددهی

اگر خاک استفاده شده برای گیاه پتوس مناسب و حاصلخیز باشد، نیاز چندانی به کوددهی نخواهد داشت. اما شما درصورت تمایل و تقویت بهتر گیاه می توانید، هر یک یا دو ماه یک بار از هر نوع کود گیاهان آپارتمانی متعادل که در دسترس دارید، استفاده نمایید.

 

خاک

خاک مناسب برای گیاه آپارتمانی پتوس، ترکیبی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه می باشد. ترکیب این خاک ها مناسب ترین بستر کاشت، برای نگهداری از گیاه پتوس است.

 

هرس کردن

بهترین کار در خصوص هرس کردن گیاه پتوس این است که، ساقه ها را نسبتا کوتاه نگه دارید. در صورتی که رشد ساقه پتوس بدون برگ باشد، بهتر است که آن را از گیاه جدا کنید.

 

آفات و بیماری ها

ریزش یکدفعه برگ های پتوس، سوراخ شدن برگ گیاه، لوله شدن برگ ها، کم رنگ شدن برگ ها، چین و چروک شدن برگ ها و ... جزء آفات و بیماری های گیاه پتوس می باشد.

 

گیاه برگ عبایی

زیبایی و جذابیت گیاه برگ عبایی، این گیاه را به یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی تبدیل کرده است. این نوع گیاه دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره و درخشان است، که نیاز به مراقبت کردن و نگهداری زیادی ندارد. اما در عوض گیاه برگ عبایی از مقاومت بالایی برخوردار است و زندگی در شرایط سخت را به خوبی متحمل می شود. به علاوه گیاه برگ عبایی ریزوم دار، بدون ساقه هوایی، دارای برگهای سبز تیره، براق و پهن با دمبرگ بلند می باشد، که به طور مستقیم از سطح خاک بیرون می آید.

 

نحوه نگهداری از گیاه آپارتمانی برگ عبایی

  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

 

نور

برگ عبایی از نظر میزان نور دهی، گیاهی کم توقع است و در نور غیر مستقیم و زیر سایه بهترین رشد کردن را خواهد داشت.

 

آبیاری

خاک برگ عبایی نباید خیلی خشک و یا خیلی مرطوب باشد. این گیاه در فصل تابستان به دو یا سه بار آبیاری در هفته نیاز دارد و در زمستان هر دو هفته یکبار نیاز به آبدهی دارد.

 

کوددهی

برای تامین مواد مغذی لازم برای گیاه برگ عبایی، نیاز است که آن را در طول فصل بهار یا تابستان کوددهی کنید. نحوه کوددهی باید به وسیله کود مایع و هر دو هفته یک بار صورت بپذیرد. توجه کنید که قبل از کوددهی برگ عبایی، لازم است که آن را آبیاری نمایید.

 

خاک

وضعیت خاک برای گیاه برگ عبایی از اهمیت خاصی برخوردار است و شما باید برای این گیاه خاک مناسب که دارای ph بین 5.5 تا 6.5 باشد را فراهم کنید و به علاوه، خاک برگ عبایی را با مقادیر مساوی از شن و ماسه ترکیب کنید.

 

هرس کردن

این نوع گیاه نیاز چندانی به هرس کردن ندارد و فقط کافیه که شما برگ های زرد شده و سوخته گیاه برگ عبایی را از آن جدا کنید. بهتر است که این کار با چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی انجام شود.

 

آفات و بیماری ها

عنکبوت قرمز، حشرات اسکِیل، لکه برگی و حشرات اردی از جمله آفات و بیماری های گیاه برگ عبایی می باشند.

 

گیاه بامبو چتری

گیاه بامبوی چتری یک نوع گیاه زیبا و کمیاب است، که از مقاومت بالایی برخوردار است و تحمل بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. برگ های زیبای بامبو چتری اغلب به رنگ سبز و زرد هستند و در تمام طول سال یادآور زیبایی فصل پاییز هستند. برگ های این نوع گل زیبا تا حدود 5 متر رشد می کنند و در بعضی از بخش های آسیا از برگ های آن برای ساخت کاغذ و سایر وسایل مشابه استفاده می کنند. اگر به گیاهان آپارتمانی علاقه مندید، حتما بامبو چتری را برای خود خریداری نمایید.

 

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی بامبو چتری

  • نور
  • آبیاری
  • کوددهی
  • خاک
  • هرس کردن
  • آفات و بیماری ها

 

نور

گیاه بامبو را در جایی از آپارتمان خود قرار دهید، که از نور کمی برخوردار باشد.

 

آبیاری

اگر گیاه بامبو را به تازگی کاشته اید، در یکی دو هفته اول آن را به خوبی آبیاری کنید. این آبیاری سبب تقویت رشد گیاه و فراهم کردن شرایطی دلچسب برای بامبو چتری خواهد شد. بعد از گذشت مدتی گیاه خود را در فصل های گرم، هفته‌ ای سه الی پنج بار آبدهی و در فصل‌ های سرد هر هفت الی ده روز، یک ‌بار گیاه بامبو چتری را آبیاری کنید.

 

کوددهی

زمانی که متوجه تغییر حالت در برگ ها شدید و حس کردید برگ های بامبو چتری در حال کمرنگ شدن هستند، باید به آن کود بدهید. برای این نوع گیاه، کودهای غنی از نیتروژن مفید هستند و شما از کودهای مخصوص گیاهان علفی نیز می توانید استفاده کنید. برای بامبو چتری بهترین زمان کوددهی فصل رشد گیاه، یعنی اواخر فصل بهار است.

 

خاک

گیاه بامبو چتری در همه نوع خاک ها، به جز خاک خشک می تواند رشد خوبی داشته باشد. شما باید سعی کنید از خاک اسیدی، برای این گیاه زیبا استفاده کنید و همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید. لازم است بدانید که اضافه کردن مقداری مالچ بر سطح خاک، به مرطوب ماندن گیاه بامبو کمک زیادی می کند.

 

هرس کردن

در صورتی که برگ های بامبو چتری قهوه ای و یا آسیب دیده شدند، بهتر است که در فصل بهار اقدام به جدا کردن آن ها نمایید.

 

آفات و بیماری ها

انواع مختلفی از شپشک ها ( مانند شپشک آردی )، شته ها و کنه ها ممکن است که گیاه بامبو چتری را مورد هجوم خود قرار بدهند و به گیاه آسب برسانند.

 

جمع بندی کلی

ما در این مقاله نحوه نگهداری کردن از 5 نوع از انواع گل های زیبای آپارتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و برخی از شرایط رشد آن ها را ذکر کرده ایم. نگهداری از گیاهان آپارتمانی زیبا بسیار راحت است و شما می توانید با کمی صبر، حوصله و مهیا کردن شرایط مناسب، گیاهانی زیبا را برای خود رشد و پرورش دهید. برای شناخت بیشتر هر یک از گیاهان ذکر شده، شما می توانید به بررسی های بیشتری در خصوص آن ها بپردازید. با تشکر از همراه بودن یکایک شما عزیزان در مقاله نحوه نگهداری از گیاهان آپارتمانی.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا