امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۸/۳ سه شنبه
از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان
چکیده این مقاله : یکی از آفت هایی که به خاک گلدان می تواند حمله کند و به نوعی به گیاهان خسارت وارد کند، پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان می باشند.در مقاله از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان، همراه ما باشید.
  • زمان مطالعه 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 294 بازدید

قطعا نگهداری کردن از گل و گیاهان حس تازگی و خوبی را به محیط خانه و افراد منتقل می کند. به طوری که آن ها انرژی فوق العاده ای را از طبیعت به ارمغان می آورند. اما در کنار این همه خوبی و زیبایی ممکن است، بعضی وقت ها حشراتی کوچک، مهمان ناخوانده خاک گلدان شما شوند. باید گفت که یکی از آفت هایی که به خاک گلدان می تواند حمله کند و به نوعی به گیاهان خسارت وارد کند، پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان می باشند. لذا ما در این مطلب می خواهیم، تا به صورت جامع در خصوص این حشرات و از بین بردن آن ها، توضیحات و راهکارهای لازم را به شما آموزش دهیم. پس تا آخر مقاله از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان، همراه ما باشید.

 

از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان

 

پشه سیاه گلدان چیست؟

پشه سیاه که با اسم پشه خاک هم شناخته می شود، یک حشره سیاه کوچک رنگ است، که به مگس میوه خوار بسیار شباهت دارد و در داخل خاک گیاهان زندگی می کند. یکی از راه های ابتلای گیاه شما به این نوع آفت، قرار دادن گیاه در بیرون از خانه است. لازم است بدانید، که این حشرات از ابتدا در خاک پنهان هستند و شما در زمان خرید گل و گلدان به صورت ناخواسته، آن ها را به خانه خود می آورید. در صورتی که پشه های سیاه در خاک گیاه شما وجود داشته باشند، با دستکاری کردن خاک، یا زمان آبدهی متوجه حضور سیاه رنگشان خواهید شد. دقت کنید که پشه های سیاه بیشترین تاثیر و آسیب خود را از طریق لاروهای شان بر روی گیاه شما می گذارند. این حشرات تخمه های خود را در خاک قرار می دهند و لاروها پس از بیرون آمدن از تخم، به سراغ ریشه گیاه می روند و از مواد مغذی داخل ریشه استفاده می کنند. لاروهای پشه سیاه از ریشه گیاه تغذیه می کنند و باعث تشکیل قارچ در خاک می شوند و به محض خارج شدن لاروها از پوسته خود، به سطح خاک می آیند. با توجه به این که پشه های سیاه در گروه های پر تعدادی زندگی می کنند، هیچ آزاری برای انسان ندارند و نیش نیز نمی زنند.

 علاوه بر این موارد، پشه سیاه بالغ نمی تواند به گیاهی قوی و سالم آسیب بزند، اما باعث کند شدن رشد، زرد شدن و حتی مرگ بذر یا گیاهان ظریف تر خواهد شد.

 

پشه سیاه گلدان چیست؟

 

انواع پشه سیاه گلدان

در واقع پشه سیاه به یک گونه مربوط نمی باشد و شش خانواده مختلف از این حشرات وجود دارد، که در کنار هم دسته بندی پشه سیاه را ایجاد می کنند.

  • پشه سیاه گلدان
  • پشه قارچ دوست
  • پشه سماروغ
  • پشه صاف شاخک
  • پشه بال مویی
  • پشه قارچ سیاه بال

در اصل بیشتر این حشرات خطر خاصی برای گیاهان ندارند، اما در میان آن ها پشه قارچ سیاه بال خطرناک ترین عضو گروه می باشد.

 

دلایل به وجود آمدن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان

پشه سیاه گلدان در فضای مرطوب رشد می کند و در کل یکی از بهترین و مهم ترین دلیل پیدایش این حشره، رطوبت بالای خاک می باشد. همچین از دلایل دیگر پیدایش این حشره، وجود ریشه های خشک شده در گلدان و برگ های خشک ریخته شده در اطراف گل بوده، که یک منبع تغذیه برای این آفت محسوب می شود. توجه داشته باشید، که خیس بودن زیر گلدان نیز می تواند برای زیستن و به وجود آمدن پشه سیاه مناسب باشد و آن ها از این طریق تولید مثل کنند و در مدت زمان کوتاهی وارد گلدان شوند. طبق تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است، این حشرات در فصل های پاییز و زمستان، تخم گذاری و تولید مثل بیشتری نسبت به فصل بهار و تابستان دارند.

 

راه های پیشگیری از پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان

 

  1. کنترل کردن رطوبت خاک گلدان
  2. سوراخ های گلدان را بپوشانید
  3. نحوه آبدهی را عوض کنید
  4. از خاک اضافی گیاه درست نگهداری کنید

 

کنترل کردن رطوبت خاک گلدان

همان طور که در بالا به این موضوع اشاره شد، پشه سیاه و حشرات خاک گلدان رطوبت دوست هستند و علاقه زیادی به رطوبت خاک دارند. لذا شما باید بعد از هر بار آبیاری کردن خاک، باید اجازه بدهید تا خاک گلدان خشک شود. سپس دوره بعدی آبدهی را شروع کنید و با این کار جلوی هجوم این حشرات را به آسانی بگیرید.

 

سوراخ های گلدان را بپوشانید

برای این که از حمله حشرات به داخل گلدان و گیاهان در امان باشید، بهتر است که سوراخ های زیر گلدان را با پارچه ای بپوشانید. تا از این طریق پشه ها نتوانند، از زیر گلدان وارد خاک شوند. استفاده کردن از پارچه برای پوشاندن سوراخ ها، باعث انسداد در این محل و عبور آب به صورت آزادانه خواهد شد.

 

نحوه آبدهی را عوض کنید

در صورتی که همیشه از بالای گلدان، سطح خاک گیاه را آبیاری می کردید، دست نگه دارید و این دفعه برای جلوگیری از هجوم پشه ها و حشرات، آب را در زیر گلدانی بریزید. این کار باعث می شود، تا سطح گیاه ( یعنی محل زندگی و تخم گذاری پشه سیاه ) خشک باقی بماند. به طوری که گیاه نیز آب مورد نیازش را دریافت کند.

 

از خاک اضافی گیاه درست نگهداری کنید

در واقع پشه های سیاه برای رشد و ادامه زندگی به هوا نیاز دارند. از این رو بهتر است که خاک اضافی را در محیطی دربسته که هوا در آن جریان ندارد، نگه دارید.

 

روش های از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان

  1. از بین بردن زیستگاه
  2. استفاده کردن از سرکه سیب
  3. عوض کردن خاک گلدان
  4. استفاده کردن از روش های ارگانیک

 

 

از بین بردن زیستگاه

یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن این حشرات، تخریب کردن زیستگاه آن ها می باشد. با توجه به این که این حشرات رطوبت خاک را دوست دارند، خیلی راحت با خشک کردن خاک می توان از شر آن ها رها شد. در مجموع پشه سیاه چند سانت بالای خاک تخم گذاری می کند و شما می توانید از سنگ ریزه یا شن بالای خاک رویی گلدان استفاده کنید. تا بدین صورت مواد غذایی لازم برای رشد و تکثیر حشرات وجود نداشته باشد و از بین بروند. یک روش دیگری که می توانید انجام دهید، این است که چند قطره مایع و آب را با هم مخلوط کنید و سپس آن را بر روی سطح خاک اسپری کنید، این کار را به مدت چند روز انجام دهید، تا تمامی پشه ها و سایر حشرات از بین بروند.

 

استفاده کردن از سرکه سیب

سرکه سیب دشمن پشه ها می باشد و شما می توانید برای از بین بردنشان از این ماده استفاده کنید. برای انجام کار، به مقدار مساوی آب و سرکه سیب را با هم قاطی کنید و در آخر چند قطره صابون مایع نیز به محلول اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را به آرامی هم بزنید و بعد ظرف آن را در نزدیکی گلدان قرار بدهید. برای جواب دهی بهتر می توانید هر چند روز یک بار، محلول قدیمی را دور بریزید و دوباره آن را تهیه نمایید. بدون شک با انجام این کار می توانید، پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان را از بین ببرید.

 

عوض کردن خاک گلدان

از دیگر راهکارهای ممکن برای از بین بردن حشرات گلدان، تعویض خاک گلدان می باشد. شما می توانید خاک را از گلدان خارج کنید و دور بریزید و برای گیاه خود خاک تازه ای تهیه نمایید.

 

عوض کردن خاک گلدان

 

استفاده کردن از روش های ارگانیک

وایتکس: به کار بردن وایتکس می تواند به عنوان یک روش درمانی به کار برده شود. برای انجام این روش باید یک ظرف را برداشته و یک چهارم آن را از وایتکس و سه چهارم را از آب پر کنید. سپس محلول به دست آمده را در قسمت میانی گلدان ریخته تا از خروجی گلدان خارج شود و تمامی حشرات و آفت ها را از بین ببرد.

روغن نیم: این روغن برای از بین بردن لاروها بسیار موثر است. طبق دستورالعمل بسته بندی، روغن نیم را رقیق کند و خاک گیاه را در قسمت ریشه با آن خیس کنید. به علاوه با اسپری کردن این محلول بر روی خاک، پشه های بالغ از بین خواهند رفت.

اسپری پیرترین : این ماده نیز روشی موثر در برابر پشه های سیاه و لاروهای آن می باشد. برای استفاده از پیرترین کافیست، سطح گیاه و خاک را کمی با آن مرطوب کنید. به شرطی که مواظب باشید، که بیش از حد آن را خیس نکنید.

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه: یک قسمت از هیدروژن پراکسید را با سه قسمت از آب ترکیب کنید و زمانی که لایه بالایی خاک گیاه خشک شد، این محلول را روی آن اسپری کنید.

چای بابونه و نابودی حشرات خاک: یکی از روش های خانگی موثر برای از بین بردن پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان، استفاده کردن از چای بابونه می باشد. بعد از دم کردن چای بابونه، به آن اجازه بدهید تا به طور کامل سرد شود. در آخر چای سرد شده را روی گلدان اسپری کنید.

از بین بردن پشه سیاه با سیب زمینی: برای انجام این روش سیب زمینی خام را به قطعات کوچکی خرد کنید و هر برش را در قسمتی از خاک بالای گلدان قرار دهید. این کار سبب می شود، تا پشه ها و حشرات خاک گلدان، جذب سیب زمینی ها شوند.

استفاده از چسب زرد ضد پشه:از جمله راه های بسیار سریع برای از بین بردن پشه های سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان، استفاده کردن از چسب های زرد ضد حشره می باشد. چرا که رنگ زرد باعث جلب توجه حشرات می شود و آن ها را به خود نزدیک می کند. در آخر حشرات روی سطح چسب می آیند و طوری به آن چسبیده می شوند، که دیگر توانایی جدا شدن از چسب را نخواهند داشت.

از بین بردن حشرات گلدان با دارچین: پودر دارچین حشره کش و قارچ کشی کاملا طبیعی می باشد، که می تواند برای نابودی حشره ها کارساز باشد. در این روش، مقداری پودر دارچین را روی خاک گلدان بپاشید و سطح خاک را کاملا بپوشانید. این کار را در صورت لزوم چند هفته یک بار تکرار کنید، تا به نتیجه چشمگیری برسید.

 

آخرین سخن

آن چه که درباره پشه سیاه گلدان و حشرات خاک گلدان لازم بود در این مقاله به آن ها اشاره شد و توضیحات لازم در این خصوص شرح داده شد. هر یک از شما می توانید در صورت رویارویی با این حشرات، از هر کدام از روش های فوق استفاده کنید و شاهد نابودی حشرات خاک گلدان شوید. امیدواریم که مطالب فوق تا حدالامکان بتواند، مفید بودن خود را ثابت کند و شما را به بهترین نتایج برساند. 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا