امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

دلایل زرد شدن برگ پتوس

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۹/۲۸ دوشنبه
دلایل زرد شدن برگ پتوس
چکیده این مقاله : در این مطلب به علت زرد شدن برگ پتوس به صورت جداگانه می پردازیم تا بتوانید با شناسایی این عوامل گیاه خود را درمان کرده و از زردی برگ های پتوس خود جلوگیری کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.
  • زمان مطالعه 6 دقیقه
  • 1 نظر
  • 500 بازدید

زرد شدن برگ گیاهان دلایل مختلفی دارد و به وجود مشکلاتی در گیاه اشاره می کند. گیاه پتوس یک گیاه آپارتمانی است که مراقبت از آن تقریبا ساده و راحت است. زرد شدن برگ های پتوس از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبه رو شده اند. با این مقاله همراه باشید، در ادامه مطلب پیرامون دلایل زرد شدن برگ پتوس توضیحاتی ارائه می گردد.

 

علل زرد شدن برگ پتوس

گیاه پتوس جزو گیاهان محبوب و دوست داشتنی آپارتمانی محسوب می شود. این گیاه در تمام فصول سال سبز، شاداب و زیبا است. با دیدن برگ های زرد این گیاه زیاد نگران نباشید چون اقدام سریع و به موقع باعث درست شدن وضعیت گیاه می شود. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما باشید تا اطلاعات کامل تری از این گیاه و دلیل واکنش هایی همچون زرد شدن برگ های آن به دست بیاورید. قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید

گیاه پتوس یک گیاه لطیف و سرسبز است و به نور ملایمی نیاز دارد و یکی از دلایل محبوبیت آن همین موضوع است چون آن را به یک گیاه مستعد و مناسب برای محیط آپارتمانی تبدیل نموده است. قرار دادن این گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید اغلب باعث تغییر رنگ و سوختگی برگ ها می شود. در چنین مواقعی بهتر است که گیاه را به یک محیط سایه انتقال دهید و برگ های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید.

 

علل زرد شدن برگ پتوس

 

کود نامناسب

در برخی از مواقع استفاده بیش از اندازه از کود یا استفاده از کودهای نامناسب در تغییر رنگ برگ های گیاه پتوس و زرد شدن آن موثر است. پتوس از جمله گیاهانی محسوب می شود که با دارا بودن یک خاک غنی و سبک، نیاز چندانی به کود ندارد. با این وجود بهترین فصل برای کوددهی این گیاه، فصل رشد گیاه است به این صورت که هر 2 الی 3 هفته یکبار در فصل رشد گیاه باید از کود استفاده شود تا رشد گیاه مطلوب تر و بهتر صورت گیرد. از کودهای مختلف ارگانیک و شیمیایی می توانید استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که زیاده روی در کوددهی عوارض جدی برای گیاه در پی خواهد داشت به این صورت که کود در خاک تجمع پیدا می کند و تاثیرات منفی خود بر روی رشد گیاه را به صورت زرد شدن برگ های پتوس نشان می دهد.

شما می توانید از کود هربان، کریستالون، ورمی کمپوست و NPK استفاده کنید. در مواقعی که متوجه تجمع کود در خاک شدید بهتر است که برای رفع این مشکل خاک را با آب بشویید به طوری که آب از آن خارج شود. همچنین می توانید گیاه پتوس را از گلدان خارج کنید و خاک تازه را جایگزین خاک قدیمی نمایید و سپس گیاه را به گلدان انتقال دهید. زرد شدن برگ ها یک واکنش طبیعی است،  در برخی موارد زرد شدن برگ ها پتوس دلیل خاصی ندارد بلکه برگ های پیر، زرد شده و از گیاه جدا می شوند و بعد از مدتی برگ های سبز و زیبا جایگزین می شوند. برای پی بردن به این موضوع به گیاه نگاه کنید اگر برگ های پایین ساقه شروع به ریزش نمودند جای نگرانی نیست و این یک روند کاملا طبیعی محسوب می شود.

البته در برخی موارد، مواد غذایی کافی به گیاه نمی رسد و گیاه مواد لازم برای رشد را از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل می کند در نتیجه برگ های پیر به مرور زمان زرد می شوند و سپس ریزش می کنند. البته اگر گیاه از نظر تغذیه کامل باشد این روند زرد شدن برگ های پیر کندتر صورت می گیرد.

 

بیماری های قارچی و باکتریایی

آبیاری زیاد گیاه پتوس می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیری به این گیاه دوست داشتنی شود به این صورت که محیط مرطوب گیاه زمینه را برای رشد انواع قارچ فراهم می کند. رشد قارچ ها علاوه بر پژمردگی گیاه باعث پوسیدگی ریشه و تغذیه بی کیفیت گیاه می شوند. همچنین از مرطوب نمودن زیاد برگ ها و ساقه گیاه پتوس خودداری کنید و آبیاری گیاه بهتر است در مواردی انجام گیرد که خاک تا یک بند انگشت خشک شده باشد. در مواردی رطوبت بیش از حد خاک به ساقه رسیده و آن را می پوساند بهتر است که برای حفظ و نجات گیاه از روش قلمه زنی استفاده کنید.

 

آبیاری بیش از حد

یکی از دلایل زرد شدن برگ های گیاه پتوس را می توان به آبیاری بیش از حد نسبت داد. به گیاه پتوس نگاه کنید و اگر همه برگ های آن به طور یکنواخت زرد شده بود این موضوع را می توان به آبیاری بیش از حد گیاه نسبت داد.توجه داشته باشید که آب باید یک مجرای خروج از گلدان داشته باشد در غیر اینصورت آب باعث مرطوب شدن بیش از حد خاک شده و در نتیجه پوسیدگی ریشه های گیاه پتوس اتفاق می افتد. روند تدریجی پوسیدن ریشه گیاه باعث می شود که مواد غذایی کافی به گیاه نرسد به طوری که بعد از مدتی برگ های پتوس شروع به زرد شدن می کند. بنابراین قبل از اینکه اقدام به آبیاری گیاه پتوس نمایید حتما باید خاک خشک باشد.

برای اینکه از روند آبیاری صحیح و خشک بودن خاک اطمینان حاصل نمایید می توانید انگشت اشاره را تا نیمه در خاک فشار دهید و اگر احساس کردید خاک مرطوب است باید از آبیاری گیاه پتوس صرفنظر کنید و آن را به وقتی دیگر موکول نمایید. لازم به ذکر است که بررسی نمودن ریشه ها یکی از روش های مناسب برای تشخیص علل زرد شدن برگ های گیاه پتوس است به این صورت که گیاه را از گلدان خارج و ریشه های آن را بررسی کنید اگر رنگ ریشه ها سفید بود یعنی زرد شدن برگ ها ارتباطی به ریشه ندارد و رنگ سیاه یا قهوه ای ریشه ها علامت بارزی از پوسیدن ریشه ها است. در چنین مواردی باید ریشه های پوسیده گیاه را هرس کنید و فقط ریشه های سالم را باقی بگذارید. در انتها گل را به گلدانی انتقال دهید که عمل زهکشی و خروج آب از گلدان به درستی انجام می گیرد.

 

قرار گرفتن در دمای سرد و گرم یا درجه حرارت نامناسب

گیاه پتوس در محیطی با دمای بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد رشد می کند و عملکرد متابولیسمی نورمالی خواهد داشت بنابراین این گیاه در دمای کمتر از 21 درجه سانتیگراد و بیشتر از 31 درجه سانتیگراد دچار مشکل می شود و حیات وی به خطر می افتد. در فصول سرد و گرم سال استفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی باعث نوسانات و تغییرات در دمای محیط می شود بنابراین سعی کنید برگ پتوس را در جایی از منزل قرار دهید که خیلی در معرض تغییرات دما قرار نگیرد.

 

آبیاری کم گیاه

برای گیاه پتوس آبیاری بیش از اندازه مشکلات جدی به دنبال دارد و حیات گیاه را به خطر می اندازد در مقابل آبیاری کم گیاه نیز به ضرر گیاه بوده و زمینه زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها را فراهم می کند.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا