امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

5 نمونه از مهمترین آفات کلزا را بشناسید

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۹/۲۷ یکشنبه
5 نمونه از مهمترین آفات کلزا را بشناسید
چکیده این مقاله : در این مقاله از کانی فرت مگ قصد داریم تا شما را با با انواع آفت کلزا و در مورد راه های مقابله با این آفت ها آشنا کنیم بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
  • زمان مطالعه 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 318 بازدید

شناخت انواع آفت کلزا موضوعی است که در این مقاله پیرامونی آن به بحث و بررسی می پردازیم. گیاه کلزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی محسوب می شود که در خانواده کلزاها قرار دارد. از گیاه کلزا روغن تهیه می شود و این گیاه دارای مصارف کشاورزی و خوراکی است. برای اینکه کشاورزان بتوانند بیشترین بهره وری را از این گیاه ببرند و همچنین از خسارات و آسیب های احتمالی به این گیاه جلوگیری کنند باید با انواع آفت کلزا آشنا باشند و راه های مقابله با آنها را فرا بگیرند. در ادامه این مقاله انواع آفت کلزا را معرفی و در مورد راه های مقابله با آفت ها توضیحاتی ارائه می گردد.

 

شناخت آفات کلزا

 

آشنایی با کک کلزا

کک کلزا یک نوع سوسک ریز است که قدرت پرش بسیار زیادی دارد و به آن کک گفته می شود. کک کلزا در فصل زمستان به صورت یک حشره کامل و بالغ در زیر خاک و همچنین بقایای گیاهان زندگی خود را ادامه می‌دهد و با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا از گیاه کلزا تغذیه می کند. این موجودات اغلب در اواخر فصل پاییز به گیاه کلزا هجوم برده و باعث ضرر و زیان به گیاه می شوند. با فرایند جفت گیری حشرات نر و ماده این نوع آفت، نسل جدیدی از حشرات به وجود می‌آید که به ساقه و ریشه گیاه کلزا خسارت وارد می کند. همچنین حشرات بالغ به کلزا و دیگر گیاهان میزبان حمله کرده و شما می توانید شاهد سوراخ های بسیار زیادی بر روی برگ گیاه باشید و همین موضوع باعث ایجاد خسارت در گیاه می شود. برای مبارزه با این نوع آفت کلزا می توانید از انواع مختلف سم های شیمیایی همچون دیازینون، کنفیدور و قارچ کش های ماده گائوچو  استفاده کنید. استفاده از این مواد باعث می شود که از ایجاد خسارت به گیاه کلزا جلوگیری شود.

کک یکی از آفت‌های شایع برای گیاه کلزا محسوب می شود این نوع آفت با گرم شدن هوا جفت گیری می کند و در پاییز خسارت زا می شود. کک به طول دو الی سه میلیمتر  و در رنگ های سبز، قهوه ای، آبی تیره و سیاه موجود است این آفت از برگ تغذیه می کند.برای کنترل و مبارزه با کک شما می توانید از بذر سالم و بدون آلودگی استفاده کنید همچنین می توانید بذر را با انواع قارچ کش های ایمیداکلوپراید ضد عفونی کنید. همچنین با کاشت زود هنگام کلزا و آبیاری اوایل رشد گیاه می‌توانید از این مرحله حساس عبور کنید. همچنین با از بین بردن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول می توانید با رشد کک ها مبارزه کنید.

 

سوسک منداب

 یکی دیگر از انواع آفت کلزا، سوسک منداب است. این نوع آفت در فصل زمستان به صورت تخم زندگی می کند و با آغاز فصل بهار لاروهای این آفت کلا از تخم خارج می شوند و تغذیه خود را از برگ گیاهی میزبان همچون کلزا آغاز می کنند.سوسک منداب در سال فقط یک بار تولید مثل می کند و خسارتی

که از سوی این نوع آفت به گیاهان میزبان وارد می شود توسط حشرات کامل و بالغ سوسک منداب صورت می‌گیرد.

برای مبارزه با این نوع آفت پیشنهاد می شود از دیازینون 60 درصد  استفاده شود، همچنین افراد می توانند با استفاده از سمپاشی این ماده شیمیایی، سوسک منداب را به طور کامل از بین ببرند. این نوع حشره در فصل تابستان در حالت خواب به سر می برد به طوری که در عمق ۱۵ الی ۲۵ سانتی متری خاک زندگی می کند سپس در اواخر تابستان بیدار شده و جفت گیری و تخم ریزی می کند. رنگ حشره کامل سوسک منداب قرمز و قهوه ای است و دارای نوارهای تیره می باشد. طول این حشره به ۸ الی ۱۰ میلی متر می رسد و لاروهای  این حشره معمولاً ۱۰ میلی متر طول دارند و شکل آنها به این صورت است که دارای سر سیاه رنگ و پشت تیره و زیر شکم زرد رنگ هستند. همچنین لاروها دارای سه پا در زیر سینه هستند.

 

شته مومی

در مزارع ایران اغلب با سه نوع شته روبرو هستیم. شته مومی کلزا از  مهمترین آفت کلزا محسوب می شود اگر تعداد شته ها زیاد باشد آن ها به برگ، ساقه و گل ها حمله می کنند به این صورت که از طریق مکیدن شیره گیاهان باعث تغییر شکل و نابودی کلزا می شوند. شته مومی اغلب به رنگ سبز یا آبی مایل به خاکستری با پوشش موم سفید آردی می باشد. این نوع آفت بیشترین خسارت را در مرحله غنچه و گل دهی به گیاه وارد می کند و باعث بد شکلی گیاه و عدم تشکیل دانه در غلاف می شود. شته ها به عنوان یک آفت کلزا خسارت زیادی به مزارع ایران وارد می کنند. شته مومی یکی از مهم ترین آفت های دانه های روغنی علی الخصوص گیاه کلزا است.

البته در این میان عوامل محیطی و طبیعی از قبیل درجه حرارت نیز می تواند به صورت غیر مستقیم  خسارت های به بار آمده توسط این نوع آفت را افزایش دهد. شته مومی در آب و هوای گرم و مرطوب تخم گذاری و تولید مثل خود را انجام می دهد، همچنین خسارت وارد شده به گیاه کلزا توسط این نوع آفت در هوای گرم و مرطوب بسیار بیشتر است. به طور مثال مناطق شمال کشور از جمله مناطق مساعد برای رشد این نوع آفت محسوب می شوند. شته مومی در برابر سرمای زمستان مقاومت خوبی دارد به طوری که در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نیز می تواند فرایند تولید مثل و تکثیر خود را انجام دهد. برای کنترل شیمیایی و مبارزه با این نوع آفت می‌توان از شته کش هایی همچون پریمور و متاسیستوکس استفاده کرد.

 

سوسک های گرده خوار

سوسک گرده خوار یکی از انواع آفت کلزا محسوب می شود. این نوع حشرات داخل غنچه های گیاه کلزا تخم گذاری کرده و لارو ها بعد از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه خود به تغذیه از پرچم های گل گیاه کلزا می پردازند. سوسک های گرده خوار در فصل بهار و ماه فروردین به عنوان یکی از رایج ترین آفت های گل ظاهر می شوند و باعث ایجاد خسارت های بسیاری در این گیاه می شوند. وقتی دوره گلدهی گیاه کلزا تمام شد این نوع آفت معمولا به کلزا اسیب وارد می کند تا به گیاه.

 

سفیده بزرگ کلم

بیشترین خسارتی که این نوع آفت می تواند به گیاه کلزا بزند توسط لاروهای این حشره اتفاق می افتد به طوری که لارو ها به برگ های گیاه کلزا  حمله کرده و یا اینکه کلزا را به طور کامل می خورند و فقط رگبرگ های آن باقی می ماند. برای از بین بردن این نوع آفت می توان از سمومی همچون فوزالون، سوین و دیازینون استفاده کرد.

 

 

کرم مفتولی

لاروهای کرم مفتولی در خاک زندگی می کنند و منبع تغذیه آنها ریشه گیاه است به طوری که موجب پژمردگی و نابودی گیاه می شوند.  لازم به ذکر است که این نوع آفت اغلب در خاک های که دارای مقادیری از هوموس هستند، رشد می کند. برای مبارزه و کنترل کرم مفتولی باید کاشت بذر به موقع انجام گیرد و از بذر سالم استفاده کرد همچنین با قارچ کش ها بذر را ضدعفونی کرد. البته شخم کردن زمین بعد از برداشت محصول نیز موجب نابودی لارو ها می شود. عدم برگرداندن کاه و کلش به زمین بعد از برداشت محصول یکی از روش های مبارزه با این آفت است. همچنین استفاده از انواع سموم شیمیایی از جمله روش‌های مبارزه با کرم مفتولی می باشد.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا