امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف کاشت، داشت و برداشت سیر

دانلود پی دی اف - 1.82 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

19 نکته طلایی در کاشت سیر که باید بدانید

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۹/۵ شنبه
19 نکته طلایی در کاشت سیر که باید بدانید
چکیده این مقاله : در این مقاله قصد داریم تا روش کاشت سیر، کاشت سیر در خانه، کاشت سیر در پاییز و زمستان را مورد بررسی قرار بدهیم و آگاهی شما را در این زمینه بالا ببریم. پس تا آخر مطالب، همراه با ما باشید.
  • زمان مطالعه 10 دقیقه
  • 0 نظر
  • 495 بازدید

یکی از گیاهان پر مصرف و پر خواص درمانی، که کاربرد خوراکی نیز دارد، سیر می باشد. اکثر افراد در سراسر دنیا در غذاهای خود سیر را به کار می برند و برای درمان برخی از بیماری های نیز از این گیاه پر خواص استفاده می کنند. حتما هر یک از شما کم و بیش با ویژگی های سیر آشنایی دارید و شاید دلتان بخواهد، این گیاه را در خانه خود بکارید. از این رو ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، روش کاشت سیر، کاشت سیر در خانه، کاشت سیر در پاییز و زمستان را مورد بررسی قرار بدهیم و آگاهی شما را در این زمینه بالا ببریم. پس تا آخر مطالب، همراه با ما باشید.

 

توضیحاتی مختصر در خصوص سیر

در اصل سیر یکی از قدیمی ترین گیاهان در دنیا است و یک گیاه چند ساله و دائمی می باشد، که به خانواده Liliaceae تعلق دارد. دیگر اعضای این خانواده شامل پیاز، تره فرنگی، تره و موسیر هستند. بیشتر ادعاها درمورد خاصیت درمانی سیر، مربوط به وجود یک ترکیب فعال بنام آلیسین است. این ترکیب حاوی سولفور است که مزه تند و متمایزی را به سیر می دهد. توجه داشته باشید، که سیر با حرارت دادن زیاد خاصیت خود را از دست می دهد. لذا در آخر مراحل پخت مواد غذایی، سیر را به آن اضافه نمایید. از جمله خواص سیر شامل تصفیه خون، درمان بیماری ‌های تنفسی، تسکین دندان درد، درمان نفخ و یبوست معده، پیشگیری از سرطان روده، سینه معده و پروستات، درمان فشار خون بالا، برطرف کردن سرماخوردگی و سرفه، از بین بردن سنگ کلیه، درمان پر کاری تیروئید و ... است.

 

مراحل کاشت سیر

 

مراحل کاشت سیر به شرح زیر می باشد.

زمان کاشت سیر

کاشت سیر در فصول گرم سال، باعث کوچک ماندن بوته های سیر می شود و با فرا رسیدن فصل سرما، بوته ها سرما زده می شوند. از این رو برای کاشت آن، بهترین زمان همراه با شروع فصل سرما می باشد.

 

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت سیر

نیاز اساسی گیاه سیر این است، که یک دوره سرما برای رشد و یک دوره گرما و نور را برای تکثیر کردن در اختیار داشته باشد. در مجموع سیر به دمای خنک 9 الی 28 درجه سانتی گراد نیاز دارد. زمان کاشت سیر به گونه ‌ای است، که دوره رشد رویشی آن در فصولی است، که طول روز کوتاه است یعنی در فصل‌ های پاییز و زمستان رشد می ‌کند. دقت کنید که رطوبت زیاد باعث حساسیت سیر و در نهایت پوسیدگی آن خواهد شد. پس باید سیر را در خاک های سبک بکارید.

 

خاک مناسب برای کاشت سیر

خاکی که برای کاشت سیر مورد استفاده قرار می گیرد، نباید خاک رسی باشد، چون که موجب پوسیدگی گیاه می شود. برای کاشت سیر، باید از خاک های استفاده شود، که بافت آن سبک، لومی، شنی باشد و کامل و خوب زهکشی شده باشد. همچنین قبل از کاشت خاک زمین باید خوب شخم زده شود، تا خاک نرمی به دست آید. توجه داشته باشید که PH مناسب خاک برای کاشت سیر ۵/۵ تا ۷ می ‌باشد.

 

خاک مناسب برای کاشت سیر

 

نحوه آبیاری کردن سیر

همان طور که در بالا اشاره شد، سیر گیاهی حساس به رطوبت  زیاد است. لذا باید در آبیاری کردن این محصول دقت لازم را به عمل بیاورید. در صورتی که خاک سیر سبک باشد، آب کمتری احتیاح دارد و اگر خاک سنگین باشد، باید میزان آبیاری را افزایش داد و تا یک ماه قبل از برداشت محصول روند آبیاری ادامه داشته باشد.

 

نحوه کوددهی محصول

سیر از جمله گیاهانی است، که به خاک حاصلخیز نیاز دارد و استفاده کردن از کودها برای این گیاه اهمیت ویژه ای دارد. توصیه می شود تا برای خاک های رسی از کودهای دامی استفاده کنید و برای خاک های شنی کودهای شیمیایی را به کار ببرید. کوددهی سیر بعد از کاشت صورت می گیرد و در فصل بهار به جای کود گیاهی از کمپوست استفاده می شود. مقادیر مصرفی کودها برای هر هکتار مزرعه به ترتیب زیر می باشد.

کود پتاس: 100 کیلوگرم

کود ازته: 80-60 کیلوگرم

کود فسفر: 200-120 کیلوگرم

 

انتخاب بذر مناسب برای کاشت سیر

بذر مناسب می تواند در افزایش کیفیت محصول بسیار با اهمیت باشد، پس در انتخاب آن دقت کنید. در واقع بذری که برای کاشت سیر استفاده می شود، همان سیرچه است. سیرچه‌ هایی که به عنوان بذر انتخاب می ‌شوند، باید سایز متوسطی داشته باشند، چون که سایز‌های بزرگ و کوچک حداکثر عملکرد و بازدهی را ندارند. به علاوه سیرچه‌ ها تا هنگام کاشت نباید از یکدیگر جدا شوند، زیرا رطوبت آن‌ ها از دست می ‌رود و پوک و تو خالی می‌ گردند. اما در هنگام کشت باید از یکدیگر جدا شوند و با فاصله از یکدیگر کاشته شوند.

 

انتخاب بذر مناسب برای کاشت سیر

 

روش کاشت سیر

سیر به دو روش کرتی و جوی پشته کاشت می شود و اما بهترین روش برای کاشت این نوع گیاه، روش جوی پشته است، که در آن سیرچه را از پیاز جدا می کنند و به فاصله 10-7 سانتیمتر از یکدیگر آن ها را می کنارند. عمق مناسب برای کاشت سیر نیز 5-3 سانتیمتر باید باشد و سیرچه ها باید به شکلی که نوک آن بالا و انتهای آن به سمت پایین است در زمین قرار داده شوند.

به عنوان نکته ای بسیار مهم در خصوص کاشت سیر لازم است بدانید که، برای محافظت از سیرها در طول زمستان، باید آن‌ ها را با لایه ‌ای ضخیم از کاه بپوشانید. در مناطق بسیار سرد ضخامتی بین 10 تا 15 سانتیمتر لازم است و اما در نواحی معتدل ‌تر لایه‌ ای نازکتر هم کافیست. در تابستان نیز مالچ به حفظ آب، کاهش رشد علف‌ های هرز و کاهش نوسانات دمایی خاک کمک خواهد کرد.

 

برداشت محصول

زمانی که برگ‌ های پایینی گیاه شروع به زرد شدن می ‌کنند، قبل از این که رنگ برگ‌ ها قهوه ‌ای شود، نشانه بلوغ سیر است. برداشت سیر به طور معمول از اوایل تیر تا اواسط شهریور که بستگی به منطقه شما دارد، انجام می شود. سعی کنید برداشت سیر را خیلی طولانی نکنید و در زمان مناسب سیرها را با چنگال بیل زن از خاک بیرون آورید. شما باید مراقب باشید، تا به سیرها آسیبی وارد نشود و آن ها را کبود نکنید. بعد از این که محصول مورد نظر را برداشت کردید، خشک کردن سیر برای جلوگیری از پوسیدگی در طول ذخیره سازی امری مهم است. سیرها را در یک جای سایه دار با گردش هوای خوب نگه دارید و برای جلوگیری از خسارت به سیرها، آن ها را به دور از آفتاب مستقیم و درجه حرارت بالا قرار بدهید.

 

برداشت محصول سیر

 

نحوه کاشتن سیر درخانه

نکته ای جالب و مهم در خصوص کاشت سیر این است، که این گیاه را به راحتی می توانید در گلدان یا باغچه خانه تان بکارید و بعد از مزایای آن بهره مند شوید. در جریان باشید که کاشت سیر در خانه بسیار راحت است و افراد مبتدی به آسانی می توانند از پس انجام این کار بربیایند.

 

کاشت سیر در فصل پاییز و زمستان

در اصل زمان مناسب برای کاشت سیر اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان می باشد. در ادامه مقاله به چگونگی کاشت سیر در پاییز و زمستان خواهیم پرداخت.

 

گلدان مناسب

برای شروع کار، گلدان مناسب را برای کاشت سیر انتخاب کنید. برای کاشت گلدانی با عمق 20 تا 25 سانتی متر را انتخاب کنید و بعد سیر را با فاصله 10 سانتیمتری از یکدیگر بکارید. دقت کنید که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکش بزرگ و باز باشد.

 

خاک مناسب

بعد از انتخاب گلدان، آن را مملو از خاک مناسب نمایید. در واقع خاک برای کاشت سیر، باید زهکش و نفوذ پذیری خوبی داشته باشد. لذا بهترین گزینه برای کاشت سیر، خاکی با ترکیب پیت یا کوکوپیت با کمپوست یا مواد معدنی و پرلیت یا ورمیکولیت در اندازه های مساوی می باشد.

 

چگونگی کاشت سیر

ابتدا سیرها را از بوته جدا کنید و بعد هر حبه را در عمق ۵ تا ۷ سانتیمتری طوری بکارید، که قسمت صاف سیرها که ریشه از آنجا خارج می شود، به سمت پایین و قسمت تیز آن نیز به سمت بالا قرار گیرد.

 

چگونگی کاشت سیر

 

مکان قرار دادن گلدان

بهترین جایی که برای گلدان مورد نظر است، رو به روی پنجره جنوبی یا غربی می باشد، تا بدین صورت 6 ساعت آفتاب مستقیم به گیاه شما بتابد. لازم است بدانید، که از نورهای مصنوعی نیز می توانید به منظور رویش هر چه بهتر گیاهتان استفاده کنید.

 

آبدهی گیاه

در صورتی که گلدان را در محیط خانه نگهداری می کنید، باید مراقب نحوه آب دادن به آن باشید و طبق شرایط داخلی خانه مثلا مقدار نور خورشید دریافتی برای گیاه و نیز دمای محیط آن را آبیاری کنید. اما اگر از گلدان در محیط بیرون از خانه مراقبت می نمایید، باید خاک آن همواره مرطوب باشد.

 

دمای مناسب

سیر برای دو ماهه ابتدایی رشد خود نیاز به رنج دمایی بین 0 تا 10 درجه نیاز دارد، تا ریشه ‌ها به خوبی رشد کنند و بخش های پیازی تشکیل شوند.

 

کوددهی سیر

همگی می دانید که کوددهی مناسب و به موقع به هر گیاهی، می تواند باعث رشد بهتر گیاه و جلوگیری از آفات و بیماری ها برای محصول شما شود. از این رو برای رشد بهتر سیر باید در فصول گرم، برای تغذیه مصنوعی سیر از کودهای ارگانیک که همه عناصر مورد نیاز را در خود دارند، استفاده کرد و دو بار در ماه کوددهی انجام شود.

 

کوددهی سیر

 

برداشت ساقه سبز سیر

در صورتی که تمامی شرایط مراقبت از گیاه تان به صورت اصولی پیش رفته باشد و گلدان شما نور، آب، خاک، کود و ... را به میزان لازم دریافت کرده باشد، بعد از حدود یک هفته برگ های سبز و تازه سیر نمایان می شوند. در نتیجه زمان برداشت سیر وقتی آغاز می شود، که طول ساقه ها به 8 تا 12 سانتیمتر برسند. برای رشد مجدد گیاه چند سانتیمتر از ساقه را بر روی گیاه در زمان برداشت نگه دارید.

 

برداشت حبه های سیر

تقریبا بعد از گذشت 8 تا 10 ماه، برگ های سبز سیر شروع به خشک شدن می کنند و رنگ آن ها قهوه ای می شود. این عامل نشان دهنده زمان برداشت سیر می باشد و شما باید بوته ها را بیرن بکشید و اجازه دهید، مدت زمانی را بمانند تا خشک شوند. من بعد می توانید از این سیرها برای مصارف مختلف مانند: ترشی جات، پخت و پز و ... استفاده کنید.

 

برداشت حبه های سیر

 

نکاتی که برای کاشت سیر باید در نظر گرفته شوند؟

  • برای کاشت سیر در منطقه سردتر، باید آن ها را در عمق بیشتری بکارید.
  • جذب بیشتر نور خورشید به سیرها زمانی ممکن است، که فاصله بین ردیف های کاشته شده سیر بیشتر باشد.
  • سیرچه ها باید پوسته کمی داشته باشند.
  • از سیرچه های سالم استفاده کنید، تا محصول خوبی به دست بیاورید.
  • سیرچه ها را تا هنگام کاشت از هم جدا نکنید، تا به طور کامل خشک شوند.
  • برای جلوگیری از آفت زدگی در فصل زمستان، به سیرچه های یخ زده توجه نمایید.
  • از سیرچه های ریز یا نرم برای کاشت سیر استفاده کنید.

 

آخرین حدیث از مقاله کاشت سیر

نکات مهمی که به کاشت سیر مربوط می باشد در مطالب فوق بیان گردید و شرایط مناسب برای رشد و تکثیر این گیاه بیان شد. قطعا تنها با کمی علاقه و انجام دادن این مراحل، هر یک از شما می توانید بهترین محصول از سیر را در خانه خود برداشت کنید و از مزیت های بی نظیر آن بهره ببرید. پس همین حالا که فصل پاییز است، تنها با کمی امکانات دست به کار شوید و بهترین سیرها را برای خود پرورش دهید. به امید این که مطالب فوق انگیزه لازم را به شما داده باشد، تا اقدام به کاشت سیر نمایید و محصولات عالی را به دست آورید. دوستان عزیز از این که تا آخر مقاله با ما یار بودید، بی نهایت متشکریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا