امتیازات این مقاله تاکنون : 1
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۸/۷ شنبه
اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان
چکیده این مقاله : شمعدانی ها از جمله گل های زیبای آپارتمانی محبوب هستندکه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده اند.در این مقاله اصول نگهداری گل شمعدانی در فصل زمستان را بررسی میکنیم.
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 0 نظر
  • 472 بازدید

هر یک از گیاهان برای خود دارای نوعی شرایط نگهداری می باشند، که برای رشد و پرورش آن ها این شرایط باید رعایت شود. شمعدانی ها از جمله گل های زیبای آپارتمانی هستند، که به سادگی رشد می کنند و توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند. در واقع شمعدانی ها رنگارنگ هستند و بوی خوبی از خود تولید می کنند و اما هدف اصلی ما از تهیه این مقاله، مربوط به اصول نگهداری گل شمعدانی در فصل زمستان می باشد. پس با ما باشید، تا در این خصوص دانستنی های لازم را بیان کنیم.

 

اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان

 

چکیده ای از توضیحات مربوط به گل شمعدانی

شمعدانی یا شمدانی با نام علمی pelargonium شناخته می شود و از جمله گیاهان گلدار است، که حدود 200 گونه دارد. زیستگاه اصلی شمعدانی ها آفریقا و استرالیا می باشد و این گیاهان از طول عمر یک ساله و چند ساله برخوردارند. در واقع انتخاب نام شمعدانی برای این گل زیبا، به خاطر شکل میوه آن است، که در داخل کاسبرگ به صورت شمعدان قرار می گیرد. رنگ این گل های زیبا و خوش بو سفید، قرمز و بنفش می باشد. در ادامه مقاله به اصول نگهداری گل شمعدانی در فصل زمستان می پردازیم.

 

گل شمعدانی

 

اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان

  1. پرورش شمعدانی درون خانه
  2. هرس کردن گیاه شمعدانی در زمستان
  3. میزان آبدهی گیاه شمعدانی
  4. قلمه گیری شمعدانی در فصل زمستان

 

اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان

 

پرورش شمعدانی درون خانه

به طور معمول توصیه می شود، تا در فصل زمستان و قبل از فرا رسیدن سرمای شدید، گیاه شمعدانی را به محیط خانه ببرید و در آن جا از این گیاه زیبا مراقبت نمایید. شمعدانی ها برای رشد مناسب، به نور کافی نیاز دارند و اگر نور محیط برای رشد آن ها کافی نباشد، گل زیبا به مرور ضعیف، دراز و بد قوراره خواهد شد. به علاوه گل شمعدانی دمای کم را می پسندد و به خوبی در برابر دمای کم به رویش خود ادامه می دهد. برای پرورش شمعدانی در خانه خود باید نور پنجره غربی یا جنوبی را فراهم آورید و یا از لامپ های پرورش گل و گیاه برای تامین نور استفاده کنید. توجه کنید، که این گیاه را نباید نزدیک پنجره هایی قرار بدهید، که از آن ها باد سرد وارد می شود. بهتر است که در طول شب گیاه خود را در بازه دمایی بین 10 تا 16 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. در حالت کلی گیاه در دمای 0 تا 27 درجه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

 

پرورش شمعدانی درون خانه

 

هرس کردن گیاه شمعدانی در زمستان

وقتی که می خواهید گل شمعدانی را به داخل خانه ببرید، آن را با دقت نگاه کنید و اگر آثاری از آفت و بیماری روی برگ ها مشاهده کردید، شمعدانی را هرس کنید. برای انجام این کار می توانید تقریبا یک سوم گیاه را هرس کنید. هرس کردن به گیاه شمعدانی کمک می کند، تا زمستان را به راحتی سپری کند و زیبایی دوباره را به دست آورد. با توجه به این که گیاه شمعدانی ممکن است در فضای خانه دچار آفاتی مانند شته ها، کنه های عنکبوتی و بیماری های قارچی شود، بهتر است که آن ها را به صورت مدام بررسی کنید. اگر دیدید که گیاه شمعدانی برای زنده ماندن و رشدش تلاش می کند، اجازه بدهید تا به خواب زمستانی فرو برود.

 

هرس کردن گیاه شمعدانی در زمستان

 

میزان آبدهی گیاه شمعدانی

هنگامی که برای بار اول در فصل زمستان، گل شمعدانی را به داخل خانه می برید آن را آبیاری کنید. برای آبیاری های بعدی باید صبر کنید، تا خاک گل در بین دو آبیاری خشک شود. این طور که به نظر می رسد، گل شمعدانی استرس کم آبی را دوست ندارد و برای رویش گل های زیبایش، باید به میزان مناسب آب دریافت کند.

 

میزان آبدهی گیاه شمعدانی

 

قلمه گیری شمعدانی در فصل زمستان

از دیگر اصول نگهداری گل شمعدانی در زمستان قلمه گیری و پرورش قلمه های شمعدانی می باشد. شما می توانید به جای این که گل شمعدانی تان را زمستان گذرانی کنید، از آن قلمه بگیرید و قلمه ها را سال بعد بکارید. برای قلمه گیری باید به دنبال ساقه هایی سالم و بالغ باشید و بعد از بریدن قلمه سالم از گیاه مادر، اجازه دهید تا قلمه یک شب بماند. بهتر است قبل از کاشت قلمه، بگذارید که انتهای بریده شده ساقه گیاه کالوس تشکیل دهد، یعنی پینه ببندد. چرا که کالوس به ریشه دهی گیاه شمعدانی کمک می کند. بعد از این مراحل قلمه ها را در خاک مخصوص ریشه زنی بکارید و 4 تا 5 هفته بعد از کاشت قلمه زنی، گیاه را به گلدان دیگر با خاک معمولی انتقال دهید. دقت کنید که در فصل زمستان که گیاه در حال استراحت کردن است، کود دادن به آن آسیب می زند.

 

قلمه گیری شمعدانی در فصل زمستان

 

جمع بندی

به عنوان آخرین نکته مهم در این مقاله جای دارد ذکر کنیم، که در خصوص نگهداری کردن از گل های شمعدانی در هر فصلی، روش های مختص به آن دوره را به کار ببرید و شرایط محیطی مناسبی را برای گیاهان خود فراهم آورید. در صورتی که در خصوص نگهداری کردن گل ها و گیاهان آپارتمانی خود نا آگاه هستید، بهتر است این مقاله و مقاله های مشابه را به خوبی مطالعه کنید، تا در زمینه پرورش گل و گیاه خبره و ماهر شوید.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا