امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

روش های مبارزه با حلزون و لیسه ها

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۸/۱۰ سه شنبه
روش های مبارزه با حلزون و لیسه ها
چکیده این مقاله : خسارتی که حلزون و لیسه ها به مزارع، باغچه ها و گلخانه ها وارد می کنند در معرض دید نیستند. در این مطلب می خواهیم به 6 روش آسان مبارزه با حلزون و لیسه ها بپردازیم تا کشاورزان از صدمه ی این موجودات در امان باشند.
  • زمان مطالعه 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 3005 بازدید

حلزون ها یا لیسه ها در گروه نرم تنان شش دار قرار دارند. تمام بخش های زیرین حلزون به عنوان پا مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که تا به حال 35000 گونه حلزون در جهان شناسایی شده است که هر کدام دارای زیستگاه های متنوعی هستند شما میتوانید حلزون ها را در فضاهای سبز شهری، دریاها، آبهای شیرین، جنگل ها و حتی مناطق کوهستانی و بیابان ها ببینید. همه حلزون ها گیاه خوار نیستند اما معمولا از گیاهان تغذیه می کنند در حالی که برخی از آنها همه چیز خوار و گوشتخوار محسوب می شوند.

بدن حلزون ها از چند قسمت اصلی که شامل سر، پا و تن می باشد، تشکیل شده است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که لیسه ها دارای خال های خاکستری و رگه های قهوه ای، سیاه و زرد هستند. طول عمر لیسه ها معمولاً به 15 سال می رسد این جانوران در فضای مرطوب رشد می کنند و در هوای بارندگی و مه آلود وارد مزارع و باغچه ها می شوند.

 

روش های مبارزه با حلزون و لیسه ها

 

لیسه چیست؟

لیسه ها در واقع نوعی حلزون محسوب می‌شوند که دارای صدف نیستند اگر هم دارای صدف باشند صدف آنها به صورت تقلیل یافته است و به نام راب شناخته می شوند. لیسه ها تمام فعالیت خود را در شب انجام میدهند به این صورت که با طلوع آفتاب به پناهگاه های خود برمی گردند بنابراین به ندرت می توانید در طول روز آنها را مشاهده کنید.

خسارتی که حلزون و لیسه ها به مزارع، باغچه ها و گلخانه ها وارد می کنند در معرض دید نیستند بنابراین افراد با سرعت و سهولت متوجه حضور آنها و میزان خسارت های وارده نمی شوند. باید مد نظر داشته باشید که اگر شرایط مزرعه شما به گونه ای است که رطوبت برای مدت زیادی در بستر کشت باقی می ماند شما باید این احتمال را بدهید که لیسه ها به مزرعه شما حمله می کنند، پس باید مرتب مزرعه یا گلخانه ای خود را بررسی نمایید تا بتوانید به موقع اقدام به مبارزه با لیسه ها نمایید.

 

لیسه چیست؟

 

محیط مرطوب و رشد لیسه ها و حلزون ها

لیسه ها و حلزون ها به محیط مرطوب علاقه دارند به طوری که اگر در چنین محیط هایی قرار بگیرند که میزان رطوبت کم است خود را در سایه پنهان می کنند تا بتوانند رطوبت بدن خود را همواره حفظ کنند. در هنگام آبیاری مزارع و گلخانه ها یا زمانی که هوا مه آلود است یا باران می بارد می توانید شاهد خروج آنها از پناهگاه های خود شوید در چنین مواقعی آنها به تغذیه و تولیدمثل می پردازد.

لیسه ها از انواع گیاهان و نهال های جوان، انواع کلم، چغندر، غلات، کاهو و حتی بذرهای تازه کاشته شده تغذیه می کنند. برای مبارزه با لیسه ها و حلزون ها شما باید شرایط محیطی و چرخه زندگی آنها را بشناسید تا بتوانید از طریق روش های متفاوت به مبارزه با آنها بپردازید بهترین راه برای مبارزه با حلزون و لیسه ها تلفیقی از روش های کنترل زراعی، مکانیکی، بیولوژیک و شیمیایی می باشد.

 

محیط مرطوب و رشد لیسه ها و حلزون ها

 

روش های از بین بردن حلزون و لیسه

از حلزون و لیسه به عنوان آفت های بسیار مهم و شناخته شده در حوزه کشاورزی نام برده می‌شود که می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای گیاهان مختلف ایجاد نماید. حلزون و لیسه در گروه نرم تنان طبقه بندی می شوند و به عنوان یک آفت بسیار خطرناک برای بسیاری از گیاهان و درختان شناخته شده هستند. حلزون در باغ را می توان در هر زمانی در طول فصل رشد، از بین برد. با این حال، گاهی اوقات سخت است که متوجه وجود این موجودات مضر شوید، زیرا خود را در خاک استتار می کنند و در طول روز در مکان های مرطوب و تاریک پنهان می شوند. 

به دنبال سوراخ ها و لبه های ناهموار و نامنظم روی برگ های گیاهان خود باشید. همچنین، نیش های گرفته شده از میوه را بررسی کنید. اگر ترشحات لزج روی گیاهان و خاک اطراف آن مشاهده کردید یا اگر تخم‌های سفید کوچکی را در زمین مشاهده کردید، به حلزون ها مشکوک شوید. به محض اینکه حلزون و لیسه را در باغ خود شناسایی کردید، پاک سازی را شروع کنید.

 

1- سمپاشی

یکی از روشهای مقابله با این نوع آفت مزارع و گلخانه ها، سمپاشی می باشد. سمپاشی از روشهای بسیار کاربردی برای از بین بردن حلزون در مزارع محسوب می شود. افراد می توانند از سم های مختلف شیمیایی برای از بین بردن انواع حلزون و لیسه استفاده کنند. از جمله سم های مناسب برای از بین بردن حلزون و لیسه می توان به سوین و لیندین اشاره کرد.  این نوع سم ها باید در مسیر حرکت حلزون ها، سم پاشی شوند تا باعث از بین رفتن این آفت گردند.

 

سمپاشی حلزون ها

 

2- از موانع فیزیکی استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از ایجاد انواع موانع فیزیکی در اطراف مزارع و باغچه های خود از ورود این آفت ها به درون باغچه ها جلوگیری کنید. شما می توانید از مواد مختلفی برای تهیه موانع فیزیکی استفاده کنید. به طور مثال می توانید از تراشه چوب و خاک اره، مخلوط شن و ماسه و سنگریزه و همچنین مواد چسبنده همچون پودر، گچ، سبوس، برنج، پشم گوسفند، کاغذ سنباده، بلورهای نمک، تراشه چوب پوست تخم مرغ خرد شده و سبوس گندم استفاده کنید.

 

استفاده از موانع فیزیکی برای از بین بردن حلزون

 

3- استفاده از تله برای از بین بردن حلزون

شما می توانید از طرح های کم هزینه و ساده برای به دام انداختن و از بین بردن حلزون ها استفاده کنید به این صورت که شما می‌توانید یک ظرف عریض پلاستیکی در زمین قرار دهید. ظرف باید دو سانت از سطح زمین بالاتر باشد. سپس درون ظرف محلول های مختلفی بریزید و از طریق محلول به جذب حلزون بپردازید.

یکی از  محلول هایی که می‌تواند اثر جذب کنندگی بسیار قوی برای حلزون و لیسه ها داشته باشد ماء الشعیر است. اگر ماءالشعیر در دسترس نیست شما می توانید از محلول شکر و سرکه به همراه مقداری آب استفاده کنید البته فراموش نکنید که باید میوه های تخمیر شده را در آب بریزید تا به این ترتیب بتوانید حلزون ها را جذب دام نمایید.

استفاده از محلول شکر و سرکه و آب کارایی کمتری نسبت به محلول ماءالشعیر دارد اما از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. شما باید از این محلول ها به تعداد فراوان در جاهای مختلف گلخانه خود قرار دهید تا عملکرد این نوع تله بالاتر برود و ضمناً هر چند روزه یکبار باید این تله ها را تخلیه نمایید و محلول داخل آنها را تعویض کنید.

 

استفاده از تله برای از بین بردن حلزون

 

4- استفاده از ماکیان

یکی از روش های بسیار کاربردی برای از بین بردن حلزون ها که به عنوان یک آفتی خطرناک مزارع و گلخانه ها شناسایی شده اند، استفاده از قاتل های طبیعی یا همان ماکیان است. شما می‌توانید ماکیان را در باغ، باغچه و زمین های صحرایی رهاسازی نموده تا بتوانند به مبارزه با این حلزون ها بپردازند و آنها را به صورت کامل از بین ببرند.

 

استفاده از ماکیان جهت از بین بردن حلزون

 

5- از گیاهان جذب کننده حلزون استفاده کنید

 از جمله گیاهانی که باعث جذب حلزون ها می شوند می توان به باقلا، کلم، گل همیشه بهار، لوبیا و کاهو اشاره کرد. شما می توانید این گیاهان را در نزدیکی مزارع و گلخانه های خود کشت نمایید تا حلزونها جذب آنها شده و در دام این گیاهان قرار بگیرند و به این صورت خسارت کمتری به باغچه شما یا درختان مورد نظر وارد کنند.

 

گیاهان جذب کننده حلزون

 

6- استفاده از گیاهان دور کننده حلزون

گیاهان دفع کننده حلزون همچون آفتابگردان، نعنا، مریم گلی و پیازچه باعث می شوند تا حلزون به محیط های مملو از این گیاهان وارد نشود. شما می توانید این گیاهان را در اطراف باغ، باغچه یا مزرعه خود کشت نمایید تا به این ترتیب از محصولات خود محافظت کنید و تا حدود زیادی از ورود حلزون یا لیسه ها به مکان های مورد نظر جلوگیری نمایید.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

بازگشت به بالا
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کانی فرت محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا